Branding: Wat betekent dit en hoe is dit een meerwaarde voor je bedrijf?

Smart in

Branding Marketing

Branding is een vorm van marketing strategieën waarbij een bedrijf zorgt voor een duidelijk beeld naar de klant toe. Dit aan de hand van: een duidelijk ontwerp, naam en logo. Branding zorgt voor een positieve draai voor je bedrijf. Zie het als een uithangbord van je bedrijf.

Wat, hoe en waarom?

Branding is een marketingpraktijk waarbij een bedrijf een unieke naam, ontwerp of logo maakt dat eigen en herkenbaar is. Dit wordt dan ook meteen toegeëigend door de oprichter. Op die manier kan ieder bedrijf of particulier zich onderscheiden en identificeren van anderen, dus ook van de concurrentie. Neem als voorbeeld de hamburgerketen McDonald’s. De naam werd oorspronkelijk gekozen vanwege de broers/oprichters Dick en Mac McDonald’s. Zij hadden een zeer sterk concept met zeer sterke en krachtige elementen in hun project, de ‘golden arches’ of de 2 gouden bogen in hun gebouwen. Iedereen kon met hun knowhow gaan lopen en hetzelfde oprichten, maar dan met een andere naam. Maar dit ging niet werken, aangezien de naam McDonald’s niet te overtreffen viel. De naam en het veel later uitgevonden logo met de 2 gouden bogen werden na een tijd omgevormd tot een Gouden M of de Gele M zoals we ze nu kennen. Geef eerlijk toe, McDonald’s was en is nog steeds zeer sterk in hun branding. Hierdoor zijn zij tot op heden een wereldspeler als het op fastfood aankomt. Zelfs hun slogan is een deuntje op zich geworden. I’m Lovin’ it…

Maar de branding geeft ook een beetje prijs van de uitstraling van jouw firma. Neem nu het ontwerpen en bedenken van een logo. Dit is een niet voor de hand liggende stap. Maar van zodra je een duidelijk logo hebt ontworpen of laten ontwerpen, dan zorgt deze voor de vertegenwoordiging. Dit kan op later stadium geprint worden op visitekaartjes, belettering op wagens en is het uithangbord van je bedrijf. Een merk ontwikkelen kan gebeuren aan de hand van reclame, promo’s, klantenservice en uiteindelijk het logo. Het is aan jou om te bepalen hoe professioneel je dit wilt aanpakken. Je kan hiervoor zelf brainstormen of beroep doen op ons bedrijf.

Waarom is dit belangrijk voor een bedrijf?

Branding is zeer cruciaal voor een bedrijf omdat dit zorgt voor een algemeen beeld dat jouw bedrijf uitstraalt naar de buitenwereld, dus ook naar de concurrentie toe. Branding kan het algemeen beeld veranderen van hoe de mensen jouw bedrijf waarnemen. Dit kan zorgen voor een extra boost en het vergroten van merkbekendheid. Zoals eerder vermeld, de naam, het logo en eventueel de slogan bepaalt nog voor de opstart of je zal slagen.

Wordt Branding erkend?

1 van de belangrijkste factoren van het erkennen van een bedrijf en naambekendheid is branding. Deze moet een duidelijke boodschap zijn voor de gebruiker. Hierin valt het logo die als het ware het gezicht vormt van jouw bedrijf. Wist je dat je zelfs aan de hand van de keuze van de kleuren een bepaald doelgroep kan aantrekken. Om dan nog maar te zwijgen van de naam of het ontwerp ervan.

Een “goed” logo moet van het eerste ogenblik al meteen een krachtige stempel drukken bij de consument. De consument moet als het ware al een idee hebben van welke producten / diensten je aanbiedt. Natuurlijk kan je je waaier verbreden door beroep te doen op promotiemateriaal waarmee je nog meer potentiële klanten kan aantrekken.

Branding zorgt voor een aanzienlijke toename van de waarde van je bedrijf.

Deze vorm van marketingpraktijk is onmisbaar voor het genereren van omzet en publiciteit. Met een sterke branding krijgt je bedrijf ook meer invloed binnen je gewenste niche. Wat ook als een magneet werkt bij eventuele investeerders. Potentiële klanten gaan sneller geneigd zijn om zaken te doen met een bedrijf dat professionaliteit uitstraalt. Geeft op een bepaalde manier ook weer hoe sterk jezelf en je personeel staan achter het merk, bedrijf, logo en je producten en of diensten. Hiermee kan ook eventuele franchising uit voortvloeien. Als jij steevast overtuigd bent van jouw bedrijf je en wat jij probeert te verkopen, dan is het een kwestie van tijd vooraleer anderen gaan aankloppen om zich als franchisers aan te bieden. Wat uiteindelijk mee zal zorgen voor de groei.

Brengt branding nieuwe klanten met zich mee?

Als je een sterk imago hebt met de juiste, positieve uitstraling naar de klanten toe, reflecteert zich dit naar andere bedrijven toe. Dit kan leiden tot een eventuele samenwerking, aangezien bedrijven maar al te graag willen worden gelinkt met betrouwbare firma’s. Op deze manier zullen ze ook meegenieten van de bekendheid van jouw bedrijf, die zal leiden tot een hogere conversie. Éénmaal je firma een zekere populariteit bereikt heeft, zal je niet veel moeite moeten doen wat de branding betreft. Laten we terugblikken bij McDonald’s, zij maken bijvoorbeeld gebruik om reclame te maken voor Coca-Cola, waarmee zij uiteindelijk ook mee samenwerken. Op die manier helpen zij elkaar groeien naar de top.

Wat hebben de werknemers hieraan?

Je zal het misschien niet meteen denken, maar de bekendheid en de positieve uitstraling van jouw bedrijf die vertrouwen uitstraalt en goed ingeburgerd is bij de consumenten, heeft een enorme invloed op de werknemers. Hierdoor zullen jouw werknemers een zekere trots hebben op het werk dat zij verrichten en zullen zij over het algemeen tevreden zijn met hun functie. Ook dit zal zich weerspiegelen naar de potentiële klanten.

Hoe zit het dan met de SEM?

Branding ondersteunt reclame advertising, SEO en andere vormen van digitale marketing. Dit is een ander aspect van branding. Allerlei advertentietechnieken zoals bijvoorbeeld het gebruiken van promotionele producten van andere vertrouwde bedrijven maken het veel simpeler om een aaneenhangende en presentatieve advertentiestrategie te ontwikkelen die aansluit bij jouw gewenste doelen.

Conclusie

Branding zorgt voor een bepaalde communicatie tussen je bedrijf en de potentiële klanten. Bij een op punt gesteld en duidelijk merk moet de klant enkel bij het horen van de naam al meteen een visueel beeld kunnen creëren van het merk zoals jij het voorgesteld hebt. Is dit zo, dan heeft de marketing specialist zijn of haar werk uitstekend uitgevoerd. Je kan het al raden, laten we nog één keer ons voorbeeld erbij halen, het verhaal van McDonald’s. De naam was zodanig krachtig dat Ray Kroc, de founder van McDonalds, het hele concept heeft willen overnemen. De sterke naam, de gouden bogen en de snelle service die zij te bieden hadden, waren genoeg om alles wat hij tot dan toe had opgebouwd, borgt te stellen hiervoor. Iedereen kent het logo en weet exact welke kleuren en in welke stijl het is. De 2 gouden bogen die uiteindelijk geworden zijn tot wat ze vandaag de dag zijn, een gele letter M, met de slogan: I’m lovin’ it!. In dit geval is er heel goed nagedacht over het marketingconcept en werd de boodschap duidelijk overgebracht naar de consument. Het logo moet krachtig zijn en gemakkelijk herkenbaar. Maar dit belet niet dat een merk ook moet meegroeien met de tijd. Het kan absoluut geen kwaad om die actueel gebonden te laten mee evolueren.

Wil je een positieve en herkenbare uitstraling voor je bedrijf die meteen blijft hangen, dan moet je zorgen voor een unieke en eigen ontwerp van de naam en een krachtig logo. Met een goed opgemaakt en bedacht logo zal je verzekerd veel aandacht krijgen van de klanten en zullen de mensen een betrouwbaar gevoel hebben bij het zien ervan. Dit alles zal zich resulteren in een groter bereik en tevreden personeel en cliënteel. Ben je inspiratieloos of heb je net wel ideeën maar weet je niet hoe die aaneen te hangen, dan kan je steeds beroep doen op ons. CRE8ME zet graag je inspiratie om in een krachtig en sterk design die zal zorgen voor een succesvolle uitstraling van je bedrijf.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

12 + 14 =