Gaat Facebook zijn eigen zoekmachine lanceren?

Gaat Facebook zijn eigen zoekmachine lanceren en hoe zit het dan met SEO?

Er gaan geruchten de ronde dat Facebook bezig is met het lanceren van een eigen zoekmachine. Een zoekmachine die met de tentakels verder reikt dan de Facebook website. De basis van de toe te passen methode zijn de likes en shares. Het is nu natuurlijk al zo dat er in de eigen zoekresultaten ‘liked’ nieuws aan het publiek toont. In aanvulling daarop zie je als gebruiker ook content dat door je eigen netwerk is gedeeld. Het gaat dan om content dat bijvoorbeeld dezelfde zoekwoorden bevat waar jij een like aan hebt gegeven. Of om nieuws dat je gedeeld hebt met je netwerk. Je ziet natuurlijk ook alle video’s en content die je vrienden hebben gedeeld. Het gaat dan ook om vrienden die allemaal hetzelfde nieuws gedeeld hebben.

Zoekresultaten Facebook benaderen zoekmachine

Het is opvallend dat de zoekresultaten van Facebook de functionaliteit van een zoekmachine benaderen. Er komen verwijzingen naar websites buiten Facebook om in de resultaten. Dat is opmerkelijk en het lijkt erop dat het bedrijf zich richting Google als zoekmachine begeeft. Overigens is het andersom natuurlijk ook zo. Google wil eveneens profiteren van de markt waarin Facebook zich begeeft. Overigens is er ook al informatie vrijgegeven over de ranking van de resultaten in de zoekmachine.

Dat schijnt alvast wat ligt op de mogelijke toepassing van SEO voor Facebook. Er zijn een aantal punten te onderscheiden. Het is bijvoorbeeld van belang wie van je netwerk het eerst informatie heeft gedeeld. Mensen in je netwerk hebben daarbij prioriteit. Een ander punt is de relatie tot anderen die ook informatie hebben gedeeld of een like hebben gegeven. Daar komen ook mensen van buiten je eigen netwerk in voor. Verder telt als derde belangrijke punt voor de zogenoemde ranking van de zoekmachine het totale aantal likes.

Facebook SEO

Het is natuurlijk interessant als de ontwikkelingen verder gaan om meer te weten over Facebook SEO. Het staat haast met zekerheid vast dat Facebook zich verder gaat bezighouden met de ontwikkeling van een zoekmachine. Er zijn meer dan 120 miljoen mensen die dagelijks van dit kanaal gebruikmaken. In de zoekresultaten komt nu al informatie omhoog van je activiteiten van de afgelopen dertig dagen. Bijvoorbeeld welke berichten je een like hebt gegeven of als je een status hebt gewijzigd of informatie hebt gedeeld. Dit is alleen zo als er sprake is van een publieke status.

Je hebt namelijk de mogelijkheid om je privacy instellingen aan te passen. Daarmee is het mogelijk om je gegevens af te schermen van het publiek. Als de status openbaar is, heb je de mogelijkheid om de zoekfeature van Facebook te gebruiken. In dat geval komen er resultaten tevoorschijn van mensen uit je netwerk. Het is echter ook zo dat er resultaten zijn te zien van mensen die niet tot je netwerk of vrienden behoren. Dat biedt dus wellicht in de toekomst kansen voor SEO als de Facebook als zoekmachine verder is ontwikkeld. 

Toepassen van de zoekfunctie

Het is zeker aan te raden om de ontwikkelingen van de eigen zoekmachine van Facebook in de gaten te houden. Het is gewoon in de praktijk door je uit te testen. Zoek elke dag maar eens op een bepaald onderwerp en kijk wat er gebeurt. Door dit de komende tijd dagelijks eens te doen, merk je ook of er in de praktijk veranderingen zijn. De datagigant richt zich in de toekomst waarschijnlijk meer en meer op de functionaliteiten als zoekmachine. Het is toch ook handig dat als je bijvoorbeeld een restaurant zoekt? Als je dan op Facebook zit, gebruik je gewoon de zoekfunctie om de resultaten te zien.