Gaat Facebook zijn eigen zoekmachine lanceren?

Gaat Facebook zijn eigen zoekmachine lanceren en hoe zit het dan met SEO?

Er gaan geruchten de ronde dat Facebook bezig is met het lanceren van een eigen zoekmachine. Een zoekmachine die met de tentakels verder reikt dan de Facebook website. De basis van de toe te passen methode zijn de likes en shares. Het is nu natuurlijk al zo dat er in de eigen zoekresultaten ‘liked’ nieuws aan het publiek toont. In aanvulling daarop zie je als gebruiker ook content dat door je eigen netwerk is gedeeld. Het gaat dan om content dat bijvoorbeeld dezelfde zoekwoorden bevat waar jij een like aan hebt gegeven. Of om nieuws dat je gedeeld hebt met je netwerk. Je ziet natuurlijk ook alle video’s en content die je vrienden hebben gedeeld. Het gaat dan ook om vrienden die allemaal hetzelfde nieuws gedeeld hebben.

Zoekresultaten Facebook benaderen zoekmachine

Het is opvallend dat de zoekresultaten van Facebook de functionaliteit van een zoekmachine benaderen. Er komen verwijzingen naar websites buiten Facebook om in de resultaten. Dat is opmerkelijk en het lijkt erop dat het bedrijf zich richting Google als zoekmachine begeeft. Overigens is het andersom natuurlijk ook zo. Google wil eveneens profiteren van de markt waarin Facebook zich begeeft. Overigens is er ook al informatie vrijgegeven over de ranking van de resultaten in de zoekmachine.

Dat schijnt alvast wat ligt op de mogelijke toepassing van SEO voor Facebook. Er zijn een aantal punten te onderscheiden. Het is bijvoorbeeld van belang wie van je netwerk het eerst informatie heeft gedeeld. Mensen in je netwerk hebben daarbij prioriteit. Een ander punt is de relatie tot anderen die ook informatie hebben gedeeld of een like hebben gegeven. Daar komen ook mensen van buiten je eigen netwerk in voor. Verder telt als derde belangrijke punt voor de zogenoemde ranking van de zoekmachine het totale aantal likes.

Facebook SEO

Het is natuurlijk interessant als de ontwikkelingen verder gaan om meer te weten over Facebook SEO. Het staat haast met zekerheid vast dat Facebook zich verder gaat bezighouden met de ontwikkeling van een zoekmachine. Er zijn meer dan 120 miljoen mensen die dagelijks van dit kanaal gebruikmaken. In de zoekresultaten komt nu al informatie omhoog van je activiteiten van de afgelopen dertig dagen. Bijvoorbeeld welke berichten je een like hebt gegeven of als je een status hebt gewijzigd of informatie hebt gedeeld. Dit is alleen zo als er sprake is van een publieke status.

Je hebt namelijk de mogelijkheid om je privacy instellingen aan te passen. Daarmee is het mogelijk om je gegevens af te schermen van het publiek. Als de status openbaar is, heb je de mogelijkheid om de zoekfeature van Facebook te gebruiken. In dat geval komen er resultaten tevoorschijn van mensen uit je netwerk. Het is echter ook zo dat er resultaten zijn te zien van mensen die niet tot je netwerk of vrienden behoren. Dat biedt dus wellicht in de toekomst kansen voor SEO als de Facebook als zoekmachine verder is ontwikkeld

Toepassen van de zoekfunctie

Het is zeker aan te raden om de ontwikkelingen van de eigen zoekmachine van Facebook in de gaten te houden. Het is gewoon in de praktijk door je uit te testen. Zoek elke dag maar eens op een bepaald onderwerp en kijk wat er gebeurt. Door dit de komende tijd dagelijks eens te doen, merk je ook of er in de praktijk veranderingen zijn. De datagigant richt zich in de toekomst waarschijnlijk meer en meer op de functionaliteiten als zoekmachine. Het is toch ook handig dat als je bijvoorbeeld een restaurant zoekt? Als je dan op Facebook zit, gebruik je gewoon de zoekfunctie om de resultaten te zien.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

11 + 9 =