Google AdWords gebruiken voor een boost van je organische resultaten

Kan ik Google AdWords gebruiken om mijn organische resultaten een boost te geven?

Het gebruik van Google AdWords heeft niet een directe invloed op organische resultaten. Het is echter niet zo dat er helemaal geen relatie is. Die is er namelijk wel. In dat opzicht is het advertentieprogramma van Google dus te gebruiken voor een organische boost. Er is in feite sprake van een indirecte invloed met verschillende gevolgen. In de eerste plaats is het mogelijk om je naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast is er sprake van het verhogen van de autoriteit van je website. Bovendien mag je doorgaans rekenen op een hogere CTR. Het gaat hierbij vrijwel altijd om een combinatie van SEA en SEO. Om met Google AdWords je organische resultaten te boosten, dient de SEO ook goed te zijn.

Naamsbekendheid vergroten

Het vergroten van de naamsbekendheid heeft meerdere voordelen. Bijvoorbeeld als je niet alleen adverteert, maar je website ook bovenin in organische zoekresultaten staat. Dat vergroot de naamsbekendheid, want de gebruiker ziet de website meerdere keren. Dat schept vertrouwen en daarmee trek je extra bezoekers aan. Bovendien is er een groep die de eerste pagina scrolt. Je website is met AdWords al bovenaan te zien. Als de gebruiker dan scrolt en ziet onderaan de pagina je website staan, schept dat ook vertrouwen. Je hoeft dus niet bovenaan in de organische zoekresultaten te staan.

Verhoging CTR en autoriteit

De click through rate verhoogt als je in resultaten meerdere keren voorkomt. Dus zowel organisch als via SEA. Sta je met je website op de vierde positie en is er sprake van een hoge CTR? Dan valt dat zeker op bij Google, want blijkbaar is je website dan interessant genoeg om op te klikken. Zelfs misschien interessanter dan de website op de derde positie. De kans is dan aanwezig dat je een positie omhoog schuift. Hieraan zie je dat het wel mogelijk is om Google AdWords op een indirecte manier voor organische zoekresultaten te gebruiken. Er is dan bovendien sprake van het sneeuwbaleffect. Kom je hoger in Google dan is de kans nog weer groter dat er meer bezoekers komen.

Het combineren van SEA met AdWords en SEO heeft ook invloed op de autoriteit. Binnen de zoekmachineoptimalisatie is autoriteit een belangrijk onderdeel. Het is een uitdrukking van Google om te bepalen hoe belangrijk jouw website is. Ook hiervoor geldt weer een sneeuwbaleffect. Als er steeds meer bezoekers komen, is de kans op het delen van deze informatie groter. Je autoriteit stijgt als er meer backlinks naar je website komen. Google gaat als je website autoriteit heeft deze website als expert zien. Het is daarom ook belangrijk om  op je website deelbare content toe te passen. Plaats knoppen voor het delen van social media om het de bezoekers eenvoudig te maken.

Indirecte invloed AdWords op organische zoekresultaten

Zoals je ziet, is er alleen sprake van een indirecte invloed bij het gebruik van AdWords op de organische zoekresultaten. Het is dan ook geen instrument om je positie in de zoekresultaten rechtstreeks te versterken. Google AdWords is een op zich staand programma op het gebied van SEA. Je hoeft er dus geen geld en energie in te steken om te zorgen dat de organische zoekresultaten hierdoor verbeteren. Gebruik het advertentieprogramma gewoon waarvoor het bedoeld is. Dat er dan indirecte invloeden zijn, is uiteraard wel mooi meegenomen. Het effect hiervan is echter niet snel meetbaar. Het blijft dan ook onduidelijk of de advertenties in de zoekmachine veel indirecte invloed hebben op je zoekresultaten of niet. Het is beter om de SEA en SEO strategie gescheiden te houden.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

9 + 2 =