Google AdWords: Wat is het en waarvoor kan ik het gebruiken?

Smart in

SEA Marketing

In dit artikel zullen we het hebben over 1 van de mogelijke manieren om teruggevonden te worden in de zoekmachines zoals Google. SEA (Search Engine Advertising) of Google AdWords is een betalende manier van adverteren waarvan je volledige controle hebt over de prijs en de duur.

Search Engine Advertising (SEA)

SEA of zoals we dit voluit gebruiken als Search Engine Advertising, is een vertakking van Search Engine Marketing (SEM). Terwijl Search Engine Optimization (SEO) zich voornamelijk richt op toegankelijkheid met behulp van allerlei zoekwoorden, plaatst SEA  betaalde advertenties rechtstreeks in de zoekresultaten van de zoekmachine en op partnerwebsites (Google Ads Display). Het begrip SEA wordt frequent gebruikt als synoniem voor Keyword Advertising, waarvan ook de term PPC (pay per click) komt, die refereert naar de betaalmethoden gebruikt door de adverteerders. Door extreme dominantie van de open markt bij Google, ontstond er een platform voor adverteerders (Google Ads). Maar ondanks de verschillende vormen, is het concept nog steeds hetzelfde gebleven: de advertentie wordt nog steeds boven, onder of naast de zoekresultaten geplaatst. Echter, het opnemen van allerlei advertenties in de zoekresultaten is niet uniek voor Google. Je moet weten dat Bing en Yahoo ook dezelfde diensten aanbieden. Zoals we reeds vermeld hebben in ons artikel over SEO Copywriting, werken Google / Bing en andere zoekmachines niet gratis. Aangezien de adverteerders bereid zijn om veel geld te betalen om hun positie in de organische zoekresultaten te waarborgen, vormt deze vorm van online marketing een behoorlijke bron van inkomsten voor de zoekmachines.

Maar hoe werkt SEA / Google AdWords exact?

De manier van werken van de Search Engine Advertising is simpel. Je begint met de eerste stap van het promoten van je bedrijf met bv: Google. Hierbij ga je de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf gaan definiëren. Hiervoor is het ontzettend belangrijk om na te gaan welke zoekwoorden er gebruikt worden door de concurrentie die dezelfde publiek wil bereiken. Van zodra je dit uitgezocht hebt, kan je beginnen met een tekst op te stellen voor je advertentie. Je moet bepalen hoeveel je bereid bent om neer te leggen voor iedere bezoeker die zal doorklikken op je advertentie. Zie dit voornamelijk als een investering op korte termijn. De positie van je advertentie  in de zoekresultaten kan jou ook een voordeel opleveren ten opzichte van jouw mogelijke concurrentie. Maar dit is slechts één van de zovele factoren die bijdraag tot een succevolle SEA Campagne. Deze stap gebeurt niet op één, twee, drie natuurlijk. De SEA specialist zal hiervoor behoorlijk wat tijd moeten inplannen om ervoor te zorgen dat iedere stadium van het ontwikkelen, uitvoeren en onderhouden van Online Marketing Campagnes telkens up to date is. In de eerste stadium moet je stilstaan bij de budgetten en eventuele beperkingen binnen jouw regio/streek. De bestemmingspagina’s of de landingspagina’s waar jouw ad naartoe verwijzen, moeten ten alle tijde geoptimaliseerd worden. Na het activeren van je advertentie zal je toegang krijgen tot het analyseren van de tot dan toe verzamelde prestatiegegevens en eventuele marketingstrategieën die nog meer zouden kunnen worden verfijnd. Net zoals bij SEO Copywriting zal niet alles meteen van een leien dakje gaan. Je zal heus wel een aantal keer je advertising campagne moeten herzien en in slechtste geval zelfs moeten herschrijven. Om het gewenste resultaat te bekomen, moet je in acht nemen dat je een tekst hebt met toepasselijke en geïntegreerde zoekwoorden.

Wat exact is het kostenplaatje van SEA / Google AdWords?

Het plaatsen zelf van een advertentie tussen de zoekresultaten zal je in principe niets kosten. Wat je wel moet inrekenen is CPC (cost per click). De zoekmachines baseren zich voornamelijk hierop om te achterhalen hoeveel zij jou moeten aanrekenen, telkens een bezoeker klikt op jouw advertentie en rechtstreeks doorverwezen wordt naar de bestemmingspagina. Deze prijs wordt bepaald door de adverteerders. Hoewel de frequentie van de vertoning van jouw advertentie afhangt van jouw budget die je hiervoor beschikbaar stelt. Hiervoor wordt ook beroep gedaan op Real Time, dit is een soort van een veiling.

Real Time: De zoekmachine – veiling

Telkens er een zoekopdracht wordt ingevoerd in de zoekresultaten, gaat de zoekmachine na of die overeenkomt met de voorwaarden en of dit enigszins nuttig kan zijn voor de gebruiker. Als Google de zoekopdracht beschouwt als een veelvoorkomende zoekterm, dan is de kans zeer groot dat er nog andere bedrijven zijn die azen op dezelfde zoekterm. Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde. Een belangrijke maatstaf bij het kiezen van de ad is het CPC bod (cost per click bod). Niet onbelangrijk is de kwaliteit van de Search Engine Advertising die zeker moet nagestreefd worden om de gebruiker de beste resultaten te kunnen voorschotelen. Aangezien de beste SEA bepaald wordt door hun CPC’s en hun scoren naar kwaliteit toe, is de waarde van de advertentie te vergelijken met de volgende stelling: hoogste CPC bod vermenigvuldigd met de kwaliteitsscore zorgt voor de hoogst geplaatste SEA. Bij deze wordt een Search Engine Advertising met een zeer hoge positie vertoond op de allerbeste posities.

Wat kan je verwachten van CPC Biedingen?

Door middel van CPC biedingen kan je een maximumprijs instellen die je wilt neertellen per klik. Hoe meer je betaalt, hoe groter de kans dat je op een toppositie vertoond zal worden. Voor alle investeringen die je maakt is Google bereid om transparantie te vertonen en je de nodige informatie prijs te geven over tarieven in advertenties voor de zoekmachines. Hoeveel geld je uitgeeft aan SEA Campagnes heb je helemaal zelf in de hand, dit kan door vaste maandelijkse maar ook dagelijkse budgetten. De advertentie wordt telkens bewaart in de zoekresultaten tot het budget helemaal is opgebruikt voor die dag.

Google’s kwaliteitsscore, wat exact houdt dit in?

Om advertenties te kunnen beoordelen, maakt Google gebruikt van de kwaliteitsscore. Deze is afgestemd op de eisen van de gebruiker en houdt rekening met hun online zoekgedrag. Het is dus vanzelfsprekend dat een goede en op punt gestelde SEA campagne met zeer kwalitatieve inhoud opmerkelijk hoog zal scoren in Google, aangezien deze gezien zal worden als nuttige en relevante info. Maar een CPC bieding is bijlange niet de enige factor die bijdraagt tot een succesvolle SEA. Uit bovenstaande paragraaf kunnen we afleiden dat Google’s kwaliteitsscore hier ook veel effect op heeft.

  • Verwachte klikfrequentie: dit vertegenwoordigt het aantal vertoningen  en het aantal keren dat er wordt doorgeklikt. Ad’s met hoge klikfrequentie worden als nuttig beschouwd.
  • Klikfrequentie naar de zichtbare URL: als de Url als heel wat kliks heeft teweeggebracht, dan wordt is de kwaliteitscontrole ook automatisch veel hoger. Om die reden is het absoluut niet noodzakelijk dat de zichtbare URL overeenkomt met het linkdoel.
  • Kwaliteit van de Bestemmingspagina / Landingspagina: De ranglijst zal verbeteren als een bezoeker via advertising terechtkomt op een linkdoel die gekenmerkt wordt met de transparantie, relevantie en gebruiksvriendelijkheid.
  • Relevantie van de advertentietekst: Uiteraard hebben de titels en de tekst die het beste passen bij de zoekopdracht het meeste kans op een toppositie voor hun SEA. Hoe relevanter en nuttiger je Search Engine Advertising, hoe beter jouw positie.

Welke zijn de doelen van SEA Campagne?

Advertenties van zoekmachines geven jou de kans om advertenties te plaatsen waar potentiële klanten op zoek zijn naar hun gekozen producten en of aanbiedingen. Op die manier wordt de bezoeker niet gewoonweg bestookt met onnodige informatie maar in plaats daarvan maakt SEA gebruik van allerlei advertenties om zoekopdrachten te beantwoorden. Als de advertentie- en bestemmingspagina enige link hebben met waar de bezoeker naar op zoek is, is de kans zeer miniem dat Google dit als spam zal beschouwen. Daar de advertenties die het hoogst gepositioneerd zijn, meest relevant zijn voor de zoekopdracht van de bezoeker, wordt de reclame voor zoekmachines door bijna alle gebruikers aanvaard.  Onze conclusie is dat SEA / Google AdWords een zeer doeltreffende tool is om het webverkeer te verhogen, bepaalde zaken te promoten en als volgt meer conversie te genereren.

Bedrijven doen voornamelijk beroep op SEA met de volgende doelen in zicht:

  • Het verhogen van het webverkeer: het hoofddoel van Search Engine Advertising is om een grotere conversie te creëren, om die vervolgens allemaal naar jouw website te verwijzen. Voor nieuwe websites die nog geen naamsbekendheid hebben online, is dit een zeer goede start. In de strijd naar de beste positie, worden bij deze alle ads gerangschikt en beoordeeld op kwaliteit en relevantie, maar ook speelt het budget dat wordt vrijgegeven voor CPC een zeer belangrijke rol.
  • Het creëren van merkbekendheid: Search Engine Advertising is een zeer doeltreffende marketingtool die bijdraagt tot het verbeteren van merkzichtbaarheid binnen een bepaald gebied. Het hoofddoel van Google AdWords Campagne of SEA is om zoekwoorden te onderhouden met advertenties voor jouw gekozen of gewenste producten / diensten.
  • Zorg voor grotere conversie: dergelijke manier van adverteren loont. Zeker als dit alles bijdraagt tot meer (potentiële) klanten of toegenomen verkoop van goederen of diensten. Mogelijke, potentiële klanten worden ook wel eens leads genoemd. Programma’s zoals Google AdWords maken het mogelijk voor jou om exact na te gaan hoe vaak hun advertentie in de zoekresultaten zal leiden tot conversies.

Is SEA al die moeite eigenlijk wel waard?

Hieronder sommen we alle voor- en nadelen eens op:

Deze punten in acht genomen moet je overwegen hoeveel deze SEO strategie de gebruikers zal helpen om hun doelen te bereiken en of deze doelen niet makkelijker bereikbaar  zouden zijn door SEO. In het algemeen geven internetgebruikers voorkeur aan de resultaten die voortgekomen zijn uit organische zoekopdrachten. Volgens de statistieken, klikt slechts 10 tot 20 procent op betaalde zoekresultaten. Google Adwords kan dus absoluut niet dienen ter vervanging voor een organische ranking systeem. Voor veel bedrijven is SEA hoogst een extra bovenop hun gewone marketingcampagnes. Dit is wel een zeer handige tool voor het genereren  van verkeer met gemeenschappelijke zoekwoorden. Voornamelijk als er veel concurrentie is binnen die niche in de organische zoekresultaten, dit voor bepaalde acties zoals verkoop en aanbiedingen. Aangezien dit alles uiteindelijk zal bijdragen tot een hogere conversie, is het aangewezen om zich te richten tot specifieke zoekresultaten. Bijvoorbeeld: een online opticien / brillenwinkel zou in principe zich moeten richten tot de zoekwoorden zoals “ bril kopen” of montuur bestellen” in hun advertising campagnes.

Voordelen:

  • snel zichtbare resultaten
  • hebt alle controle over deze investering
  • groter bereik
  • algemeen aanvaard
  • financiële transparantie

Nadelen:

  • zeer snel oplopende kosten
  • grote concurrentie voor commerciële zoekwoorden

Voor wie is SEA van toepassing?

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, maakt de grootte van een bedrijf geen verschil bij een succesvolle Google AdWords Campagne. Hierbij tellen er maar 3 aspecten mee en deze zijn: het gebied/ de streek, de producten en als allerlaatste maar het meest belangrijke is het beschikbare advertentiebudget. Hiermee kan je al uitmaken of je SEA Campagne een succes zal worden of niet. Kleinere bedrijven daarentegen worden aangeraden om beroep te doen op SEA (search engine advertising) enkel als er enig zicht is op het genereren van winst. Het wordt hierbij aanbevolen om jouw advertentietekst te beperken tot het hoogstnoodzakelijke en enkel te beschrijven waar jouw product en of dienst over gaat. De klikprijs voor een advertentie is sterk afhankelijk van de concurrentie aangezien de advertentieruimte of advertentieplatform telkens geveild wordt door de zoekmachines. Als volgt kan het veel voordeliger zijn in prijs als je wilt adverteren binnen een bepaalde niche / sector. Wat hierbij ook een schappelijke factor kan zijn, is het gebruik van long – tail zoektermen met uiteraard lagere zoekvolumes.

Conclusie

Als je wilt teruggevonden worden in zoekresultaten, kan dit ofwel op lange termijn met behulp van SEO of op korte termijn met behulp van SEA / Google AdWords. Deze beide strategieën zijn efficiënt, maar verschillen zeer in prijs. Deze dragen allemaal bij tot een marketing strategie. Zoals sommigen onder jullie al weten kan je op verschillende manieren je doelpubliek bereiken. Je hebt SEO, SEA en andere vormen van digitale marketing. Deze zijn vormen van online marketing / branding. Via deze weg kan je door middel van advertenties die de bezoeker laten doorverwijzen naar jouw website een hogere conversie creëren. Wij, bij CRE8ME zijn gespecialiseerd om via deze strategieën jouw bedrijf aan de top te brengen en te zorgen voor een groter online verkeer naar jouw website. Heb je hulp nodig van een echte professional? Contacteer ons vandaag nog en laat ons jou helpen een top positie aan te winnen in de zoekresultaten.

Heb je vragen?
Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more

Hoe kan ik mijn SEO resultaten een boost geven in vijf stappen

Geef je SEO resultaten een boost in vijf stappen Het volgen van vijf stappen geeft al de mogelijkheid om je SEO resultaten een flinke boost te geven. Een eerste belangrijke stap is om je website mobielvriendelijk te maken. Het smartphonegebruik is gigantisch groot en Google waardeert het als je...

read more

Hoe hoger ranken in Google?

Hoe hoger ranken in Google? Ontdek het hier Hoger ranken in Google is mogelijk als je SEO technieken toepast. Het is belangrijk om je website op alle onderdelen goed te laten functioneren. De technische kant van je website moet in orde zijn. Daarnaast moet je interessante en relevante content...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

15 + 3 =