Google Trends

Home » Digitale Marketing » Google Trends

Google Trends: actueel en voorspellend

Google Trends is een speciale dienst van Google om op basis van actuele statistieken over zoekwoorden inzicht te geven in bestaande trends. Bovendien vormt het trendinzicht eveneens de basis voor informatie waarop de trends zich in de toekomst gaan voordoen.

Google Trends is als dienst van Google bijzonder nuttig om inzicht te krijgen in de populariteit van zoekwoorden. De service voorziet in grafieken die inzicht bieden in het aantal keer dat op een woord is gezocht. Ook wanneer er is gezocht, is terug te zien in de informatie. Daarnaast biedt de dienst de mogelijkheid om een vergelijking te maken tussen locaties, zoals landen en plaatsen. Daarmee voorziet de service in een schat aan belangrijke informatie die onder meer handig is voor marketingdoeleinden. Niet alleen de actuele trends zijn te zien, maar ook is er inzicht in de te verwachten trends van de toekomst.

Google Trends en statistieken van zoekopdrachten

Iedereen maakt gebruik van een zoekmachine om informatie op te zoeken. De zoekmachine van Google is het meest populair. Alle zoekopdrachten zijn bekend en deze informatie is van grote waarde. Het gebruik van deze service is heel eenvoudig. Je voert een zoekterm in en op basis daarvan zie je relevante informatie en grafieken. Zo krijg je snel inzicht in hoe vaak er is gezocht op de term net als wanneer en vanaf welke locatie. Het is tevens mogelijk om resultaten te filteren. Of een vergelijking te maken tussen diverse zoekwoorden. Wil je weten hoe de populariteit is van bepaalde personen in verhouding tot elkaar? Dat is mogelijk met Google Trends. Het is bovendien interessant om te weten dat de trends vaak een voorspelling zijn voor de toekomst.

Aanvulling op Google´s Keyword Planner

Als je een zoekwoordenonderzoek doet, maak je waarschijnlijk gebruik van de keyword planner van Google. Bijvoorbeeld voor het opzetten van advertentiecampagnes of om een marketingstrategie te bepalen. Trends is een prima aanvulling om voor marketingdoeleinden te gebruiken. Het interessante is namelijk dat er wel eens verschillende resultaten naar boven komen. Zo pluk je van beide instrumenten de vruchten. Het verschil is bijvoorbeeld dat er bij de trends geen sprake is van het gebruikmaken van absolute zoekvolumes. Deze service richt zich uitsluitend op relatieve volumes. Wat dat betreft is het niet een indicator die betrouwbaar is als het gaat om het totale aantal zoekopdrachten.

Tips voor gebruik van deze Google service

Google Trends is voor verschillende doeleinden ideaal om te gebruiken. Bijvoorbeeld als je product of dienst seizoengericht is. In de winter zijn er minder mensen die een motor kopen dan in het voorjaar als het motorseizoen begint. De trend is dan dat er in het voorjaar een piek ontstaat op het zoekwoord ´motor kopen´. Het is dan mogelijk om voordat de piek begint al te beginnen met het optimaliseren van relevante pagina’s. Tijdens de piek is het dan interessant om de relevante content te presenteren. Dat heeft in het najaar als het motorseizoen is afgelopen minder zin.

Profiteer van actuele trending topics

Een andere manier om gebruik te maken van de trends is door naar actuele trending topics te zoeken. Daar is dan snel op in te spelen door content over het onderwerp te publiceren. Het is dan voor trends als Moederdag natuurlijk niet handig om daar pas na de piekdag over te schrijven. De piekdag hiervoor is vaak de dag van Moederdag zelf. Het is ook mogelijk om Google Trends te gebruiken om een contentkalender samen te stellen. Daarvoor is het van belang om naar de historische resultaten te kijken. Bijvoorbeeld als het over de Oscars gaat. Kijk maar eens naar de afgelopen jaren. Dan zie je een trend als piek rond begin maart. Heb je en een websites over films dan is het interessant om met deze piek rekening te houden.

Conclusie

Ben je dus zelf teksten aan het schrijven voor jouw website/webblog. Dan kan het interessant zijn om eens een kijkje te nemen naar deze handige tool van Google. Vind je niet meteen je weg terug in Google Trends of je hebt hulp nodig  van een echte professional bij het opstellen van een zoekwoorden-strategie.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

6 + 12 =