Google Trends

Google Trends: actueel en voorspellend

Google Trends is een speciale dienst van Google om op basis van actuele statistieken over zoekwoorden inzicht te geven in bestaande trends. Bovendien vormt het trendinzicht eveneens de basis voor informatie waarop de trends zich in de toekomst gaan voordoen.

Google Trends is als dienst van Google bijzonder nuttig om inzicht te krijgen in de populariteit van zoekwoorden. De service voorziet in grafieken die inzicht bieden in het aantal keer dat op een woord is gezocht. Ook wanneer er is gezocht, is terug te zien in de informatie. Daarnaast biedt de dienst de mogelijkheid om een vergelijking te maken tussen locaties, zoals landen en plaatsen. Daarmee voorziet de service in een schat aan belangrijke informatie die onder meer handig is voor marketingdoeleinden. Niet alleen de actuele trends zijn te zien, maar ook is er inzicht in de te verwachten trends van de toekomst.

Google Trends en statistieken van zoekopdrachten

Iedereen maakt gebruik van een zoekmachine om informatie op te zoeken. De zoekmachine van Google is het meest populair. Alle zoekopdrachten zijn bekend en deze informatie is van grote waarde. Het gebruik van deze service is heel eenvoudig. Je voert een zoekterm in en op basis daarvan zie je relevante informatie en grafieken. Zo krijg je snel inzicht in hoe vaak er is gezocht op de term net als wanneer en vanaf welke locatie. Het is tevens mogelijk om resultaten te filteren. Of een vergelijking te maken tussen diverse zoekwoorden. Wil je weten hoe de populariteit is van bepaalde personen in verhouding tot elkaar? Dat is mogelijk met Google Trends. Het is bovendien interessant om te weten dat de trends vaak een voorspelling zijn voor de toekomst.

Aanvulling op Google´s Keyword Planner

Als je een zoekwoordenonderzoek doet, maak je waarschijnlijk gebruik van de keyword planner van Google. Bijvoorbeeld voor het opzetten van advertentiecampagnes of om een marketingstrategie te bepalen. Trends is een prima aanvulling om voor marketingdoeleinden te gebruiken. Het interessante is namelijk dat er wel eens verschillende resultaten naar boven komen. Zo pluk je van beide instrumenten de vruchten. Het verschil is bijvoorbeeld dat er bij de trends geen sprake is van het gebruikmaken van absolute zoekvolumes. Deze service richt zich uitsluitend op relatieve volumes. Wat dat betreft is het niet een indicator die betrouwbaar is als het gaat om het totale aantal zoekopdrachten.

Tips voor gebruik van deze Google service

Google Trends is voor verschillende doeleinden ideaal om te gebruiken. Bijvoorbeeld als je product of dienst seizoengericht is. In de winter zijn er minder mensen die een motor kopen dan in het voorjaar als het motorseizoen begint. De trend is dan dat er in het voorjaar een piek ontstaat op het zoekwoord ´motor kopen´. Het is dan mogelijk om voordat de piek begint al te beginnen met het optimaliseren van relevante pagina´s. Tijdens de piek is het dan interessant om de relevante content te presenteren. Dat heeft in het najaar als het motorseizoen is afgelopen minder zin.

Profiteer van actuele trending topics

Een andere manier om gebruik te maken van de trends is door naar actuele trending topics te zoeken. Daar is dan snel op in te spelen door content over het onderwerp te publiceren. Het is dan voor trends als Moederdag natuurlijk niet handig om daar pas na de piekdag over te schrijven. De piekdag hiervoor is vaak de dag van Moederdag zelf. Het is ook mogelijk om Google Trends te gebruiken om een contentkalender samen te stellen. Daarvoor is het van belang om naar de historische resultaten te kijken. Bijvoorbeeld als het over de Oscars gaat. Kijk maar eens naar de afgelopen jaren. Dan zie je een trend als piek rond begin maart. Heb je en een websites over films dan is het interessant om met deze piek rekening te houden.

Conclusie

Ben je dus zelf teksten aan het schrijven voor jouw website / webblog. Dan kan het interessant zijn om eens een kijkje te nemen naar deze (Google Trends) handige tool van Google. Vind je niet meteen je weg terug in Google Trends of je hebt hulp nodig  van een echte professional bij het opstellen van een zoekwoorden-strategie. Neem dan contact op met ons via onze contactformulier.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more

Hoe kan ik mijn SEO resultaten een boost geven in vijf stappen

Geef je SEO resultaten een boost in vijf stappen Het volgen van vijf stappen geeft al de mogelijkheid om je SEO resultaten een flinke boost te geven. Een eerste belangrijke stap is om je website mobielvriendelijk te maken. Het smartphonegebruik is gigantisch groot en Google waardeert het als je...

read more

Hoe hoger ranken in Google?

Hoe hoger ranken in Google? Ontdek het hier Hoger ranken in Google is mogelijk als je SEO technieken toepast. Het is belangrijk om je website op alle onderdelen goed te laten functioneren. De technische kant van je website moet in orde zijn. Daarnaast moet je interessante en relevante content...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

6 + 3 =