Hoe een Google Answer Box verkrijgen?

Hoe een Google Answer Box verkrijgen? Ontdek het hier!

Je bent waarschijnlijk al een paar keer een Google Answer Box tegengekomen in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld als je een bepaald recept hebt gezocht. Dan is het je vast ook opgevallen dat er sprake is van een website die ineens in schijnwerpers staat. Het zoekresultaat staat boven alle andere resultaten met een featured snippet. Als gebruikers een vraag invoeren in de zoekmachine komt Google hen tegemoet met een direct antwoord. Dan hoef je niet eerst de hele lijst met zoekresultaten door te spitten tot je antwoord vindt. De informatie staat voor de gebruiker klaar met het antwoord op een vraag. Alle reden dus om ook te proberen om een Google Answer Box te verkrijgen. 

Weergave van Google Answer Box

De weergave van de Google Answer Box is in elk geval prominent aanwezig als bovenste zoekresultaat. Je ziet doorgaans een stukje content met informatie in de vorm van het antwoord op je vraag. De content varieert en is afhankelijk van de vraag. Zo kom je tabellen tegen, maar ook gewoon informatieve tekst. Of een afbeelding of een lijst met een opsomming, zoals de ingrediënten in een recept. De SEO ranking van je website hoeft overigens geen rol te spelen bij de nummer 1 positie van Google Answer Box. Verder staat de url erin vermeld en de gestelde vraag is in het zwart te zien. De meta description zie je overigens niet terug in het antwoordveld.

Tips om een Google Answer Box te krijgen

Je hebt zelf de mogelijkheid om te proberen een Google Answer Box te krijgen. Het is geweldig als dat lukt. Daarmee plaats jij je website namelijk direct in de spotlights. Het is als eerste belangrijk om te weten waar gebruikers naar op zoek zijn. Welke vragen zijn er die op jouw thema betrekking hebben? Het is dus van belang om grondig onderzoek te doen naar vragen die vaak gesteld zijn en de antwoorden daarop. Google maakt niet zomaar overal een Answer Box voor. Het zoekvolume speelt daarbij een belangrijke rol. Als de uitgebreide featured snippet al bestaat, maak weinig kans. Dat is dus zeker ook nog een punt om rekening mee te houden. Of je moet al veel beter zijn dan de concurrent om kans te maken op een antwoord box. Anders ga je op zoek naar een onderwerp waar de toepassing nog niet voor is gebruikt.

In de tweede plaats is het van belang dat het formaat aansluit bij de toepassing van Google Answer Box. Daarbij dien je ook de juiste HTML te gebruiken, zoals <h1> en <h2>. Gebruik maximaal tussen de 40 en 45 woorden. Bovendien zorg je dat het antwoord direct na de vraag komt. De kans op een antwoord box is nog groter als je in de title tag die vraag eveneens stelt. Het liefst exact hetzelfde. Google ziet graag dat je lijsten, afbeeldingen en opsommingen gebruikt. Bovendien helpt het als er sprake is van kwalitatieve backlinks. In dat opzicht speelt de ranking nog wel een rol. Google wil natuurlijk wel het beste resultaat tonen in de Answer Box. Er is nog een handige tip die weer even terugvoert op het onderzoek naar vragen. Dat is dat er via Answer the Public veel vragen te achterhalen zijn. 

Ideaal voor vindbaarheid en betrouwbaarheid

Het gebruikmaken van de mogelijkheid om een Google Answer Box te krijgen, biedt kansen. Het is als het je lukt ideaal voor de vindbaarheid en betrouwbaarheid. Je ziet je website bovenaan in Google staan. Zorg er wel voor dat je veel interessante content biedt die aansluit op de vraag. Het is wel de bedoeling dat de gebruiker van de zoekmachine doorklikt naar je website. 

Wil je ook beter teruggevonden worden in de zoekmachines en meer potentiële klanten bereiken?