Hoe een verhaal vertellen in een blogpost?

Hoe een verhaal vertellen in een blogpost?

Hoe een vertaal vertellen in een blogpost? Geef je verhaal vorm met een combinatie van inhoud en structuur, maar let vooral ook op de toon van het verhaal. Je wilt je lezers boeien en de aandacht blijven vasthouden. Dat is ook de kracht van een goede blogpost.

Hoe een verhaal vertellen in een blogpost? Dat is een vraag waar veel mensen mee worstelen en zeker als je net begint. Bedenk daarom een goede titel. Je wilt vanaf de allereerste zin de aandacht trekken om te voorkomen dat je bezoekers direct al afhaken. Je wilt ook niet dat zij halverwege ophouden met lezen. Het vertellen van een verhaal in een blogpost moet dan ook van begin tot het einde boeien. Bij het aanbieden van een product of dienst is het altijd goed om eerst een probleemsituatie voor te schotelen. Daar heb jij dan de oplossing voor. Een verhaal in een blogpost is net wat persoonlijker. Je mag gerust beginnen met het vertellen van een blunder die je hebt gemaakt. Of een probleem waartegen je aan bent gelopen. Of dat je in opeens in een onverkwikkelijke situatie zat of andere anekdote. Daar zit emotie in en dat boeit mensen.

Hoe een verhaal vertellen in een blogpost? Zorg voor een inhoud en structuur.

Ben je iemand die vaak zomaar begint te schrijven? Dan raak je vast al snel het overzicht kwijt. Voor het vertellen van een verhaal in een blogpost is het daarom aan te raden het doel, de inhoud en structuur duidelijk te hebben. Een goed verhaal heeft een inleiding, middenstuk en slot. Natuurlijk moet het verhaal ook een doel en inhoud hebben om je lezers te boeien. Als je vertelt over kikkervisjes die je hebt gevangen, is dat niet echt interessant als je fietsen verkoopt. Of als je een blog hebt over motoren dan ga je het niet over vishengels hebben. Zorg er dus voor dat de inhoud van het verhaal aansluit op het thema van je website of webwinkel.

Spreek tot de verbeelding

Je hebt een bepaald doel als je een blog schrijft en met dat doel voor ogen ga jij je lezers boeien. Neem ze mee in je verhaal alsof zij er zelf onderdeel van uitmaken. Het doel is ook voor een bepaalde doelgroep bestemd. Jij weet natuurlijk perfect wat je doelgroep is. Daarom is het belangrijk in de stijl te schrijven die bij die doelgroep past. Je gebruikt eerder populaire taal voor jongeren dan wanneer je senioren wilt bereiken. Het onderwerp bepaalt natuurlijk ook voor een deel de stijl waarin je het verhaal in een blogpost gaat vertellen. Om tot de verbeelding te spreken, gebruik je voorbeelden uit de praktijk. Leg een probleem of situatie voor, waarin de lezer zich herkent. Dat schept meteen ook een band en die je wil vasthouden en verder ontwikkelen. Om verder tot de verbeelding te spreken doen filmpjes en afbeeldingen het ook prima.

Zorg dat je verhaal vindbaar is

Nu je weet hoe je een verhaal moet vertellen in een blogpost ga je direct aan de slag. Of nog niet? Nee, wacht nog even. Het is ook belangrijk dat je verhaal vindbaar is. Het is leuk als bezoekers op je website toevallig je blogpost lezen. Het is nog leuker als de bezoekers rechtstreeks vanuit de zoekmachines op de blog terechtkomen. Daarom is het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken en te verwerken in je verhaal. Als je blog echt interessant is, nemen bezoekers ook graag de moeite het verhaal te delen. Bijvoorbeeld via social media. Zo lezen nog meer mensen je blogpost. Wil je er een doel aan verbinden, zorg dan ook nog voor een call to action op het einde.

Conclusie

Schrijf SEO teksten die vlot leesbaar zijn. Op die manier blijven website bezoekers langer op jouw pagina en verlangen ze naar meer. Weet je niet meteen hoe je een verhaal moet vertellen? Wij kunnen jou hierbij helpen. Contacteer ons via onze contactformulier voor meer informatie.

Wil je ook beter teruggevonden worden in de zoekmachines en meer potentiële klanten bereiken?