Hoe kan ik mijn SEO resultaten een boost geven in vijf stappen

Geef je SEO resultaten een boost in vijf stappen

Hieronder zijn vijf stappen die je kan volgen om je SEO resultaten een flinke boost te geven.

Stap 1: Maak je website mobielvriendelijk.

Een eerste belangrijke stap is om je website mobielvriendelijk te maken. Het smartphonegebruik is gigantisch groot en Google waardeert het als je site mobielvriendelijk is. Mobile First Index is in dat opzicht een belangrijke term. Google indexeert sinds mei 2019 eerst de mobiele versie van een website, pas daarna de desktop versie. Wanneer je website niet mobielvriendelijk is kan dit invloed hebben op je ranking. Een tekst lees je op een desktop anders dan op een mobiel. Heb je lange lappen tekst dan is het verstandig om met veel witregels en tussenkopjes te werken. Er is ook een andere belangrijke ontwikkeling met Voice Search. Sluit je content dus aan op gesproken zoekopdrachten. Dit is even een extra tip tussendoor.

Stap 2: Ga op zoek naar gebroken links.

Een andere stap om je SEO weer een boost te geven, is door op zoek te gaan naar gebroken links en deze te herstellen. Het is daarom aan te raden om regelmatig te controleren of al je links het nog doen. Als je dan daarmee bezig bent en je repareert een link, kijk dan ook meteen naar de on-page SEO. Breng indien nodig ook daar verbeteringen in aan. Let daarbij ook op de interne links in je eigen linknetwerk op je website.

Stap 3: Optimaliseer je on-page SEO.

On-page optimalisatie is belangrijk om je SEO resultaten een boost te geven. Het is overigens belangrijk dat je content voor de bezoekers aanbiedt en deze niet voor Google schrijft. Publiceer vooral ook unieke en relevante content. Voeg daarbij regelmatig nieuwe content toe aan je website, zodat deze ook interessant blijft voor terugkerend bezoek. Een snelle boost geef je door onder meer in te spelen op trends en actuele onderwerpen. Gebruik voor de on-page optimalisatie een title tag, meta description, aansprekende titel, tussenkopjes en voeg ook visuele content toe.  Verwijs vanaf webpagina’s naar andere pagina’s op je website door interne links te gebruiken (ook wel in-bound links genoemd). Maak daarbij gebruik van een relevante anker tekst. Dat is interessant voor de bezoeker die dan weet waar extra informatie te vinden is. Maak je gebruik van visuele content? Voeg dan ook het zoekwoord toe aan jouw afbeelding via een ALT tag. Op deze manier ziet Google waar de afbeelding betrekking op heeft.

Stap 4: Ga opzoek naar relevante backlinks.

Het laten ontstaan van backlinks neemt tijd in beslag, maar geeft de SEO resultaten wel een flinke boost. Daarom is het ook zeker belangrijk om daar aandacht aan te schenken. Als je content interessant genoeg is om te delen, komen er vanzelf backlinks. Als de externe links uitblijven, zijn er andere opties. Kijk bijvoorbeeld waar het mogelijk is om een gastblog te schrijven. Dan neem je daar een link van je eigen website in op en komt de blog op een website van een andere partij. Social media knoppen onderaan je website vergroten het gemak om de informatie te delen. Maak daar dus ook gebruik van indien dat van toepassing is voor jou. Wees ook actief op social media om je doelgroep te bereiken en jouw artikelen te delen met een relevante doelpubliek.

Stap 5: Maak gebruik van een SSL-certificaat en zet HTTP om naar HTTPS.

Een veilige website is van grote waarde en daarom stappen ook steeds meer websites over van HTTP naar het gebruik van HTTPS. Het is mogelijk om je website te beveiligen met het koppelen van een SSL-certificaat. Het is ook voor de resultaten in de zoekmachine van belang dat er sprake is van een beveiligde verbinding met je website. Er zijn meerdere manieren om een dergelijk certificaat voor je website te verkrijgen. Op versio.nl kan je voor minder dan €5 een SSL-certificaat kopen. Volg je alle genoemde stappen op, dan weet je zeker dat je SEO resultaten een boost krijgen.

Extra tip: Wist je dat de laadsnelheid eveneens van belang is voor de optimalisatie voor de zoekmachine? Controleer ook daarom de laadsnelheid van je website via de Google PageSpeed Insights Tool.