Hoe kan je jouw Google ranking-kansen bepalen in zes eenvoudige stappen

Home » Digitale Marketing » Hoe kan je jouw Google ranking-kansen bepalen in zes eenvoudige stappen

Zes eenvoudige stappen om je Google ranking-kansen te bepalen

Het is niet moeilijk om via onderzoek zoekwoorden uit te kiezen om op te ranken. Het is wat lastiger om je ranking-kansen in Google te bepalen op deze zoekwoorden. Dit laatste heet ook wel keyword difficulty. Er is niemand die exact weet hoe de zoekmachine de ranking bepaalt. Zelfs als je dat weet, zijn er nog altijd zoekwoorden die moeilijker ranken dan andere keywords. Er zijn veel mensen die gebruikmaken van de Keyword Difficulty maatstaf van Ahrefs. Dat is ook een prima methode om toe te passen, maar er zijn nog andere stappen om je ranking-kansen in Google te bepalen. Naast her gebruik van Ahrefs is de tweede stap het analyseren van webpagina’s die op het keyword al een goede ranking in Google hebben.

Analyse voor het bepalen van Google ranking-kansen

Het is belangrijk om de webpagina’s die al een ranking hebben op een zoekwoord in Google te analyseren. Dat doe je aan de hand van de volgende vier elementen. De content, zoekintentie, links van andere websites en domein autoriteit. Met betrekking tot de content geldt dat deze relevant en uniek moet zijn. De on-page SEO is van belang om je ranking-kansen te verbeteren. Daarbij gaat het onder meer om de H Tags, url en het gebruik van het zoekwoord. Google begrijpt overigens ook synoniemen van het zoekwoord. Zo zie je soms in de zoekresultaten als je ergens op zoekt niet het letterlijke zoekwoord terug. Je ziet dan een synoniem als de zoekmachine denkt dat de resultaten beter bij jouw zoekintentie aansluiten.

Het aansluiten op de zoekintentie van gebruikers van de zoekmachine is van belang voor je ranking-kansen. Het is Google erom te doen de resultaten te laten zie het beste op de zoekintentie aansluiten. Het ranken op een keyword dat zeldzaam is en waar niemand op zoekt, is misschien gemakkelijk. Het dient echter geen nut als het zoekvolume te laag is. Het is van belang om informatie te bieden die dus op de zoekintentie van gebruikers aansluit. Links van andere websites naar die van jou zijn belangrijk voor de ranking-kansen. Je rankt hoger als er veel websites naar jouw site verwijzen. In elk geval als het websites zijn die bij Google hoog in aanzien staan.

Domeinautoriteit

Domeinautoriteit ontstaat niet van de ene op de andere dag. Daar is werk aan de winkel voor nodig en veel tijd en geduld. Door het steeds aanbieden van waardevolle content vergroot je de kansen op een hoge ranking. Het is eigenlijk de bedoeling dat je een expert bent op het gebied van het thema van jouw website. Het is echter ook belangrijk om op je website intern te linken. Dat laat zien dat er relevante onderwerpen of uitgebreide informatie over het onderwerp te vinden is dat je benoemd. Hierbij is er sprake van een meerwaarde voor bezoekers.

Ranking meten

Het is om je Google ranking-kansen te bepalen, handig om de ranking van bepaalde webpagina’s te meten. Als je ontdekt waar je staat, heb je weer de mogelijkheid om verbeteringen aan te brengen. De verbeteringen hebben dan als doel om nog weer wat hoger te scoren. Er zijn verschillende mogelijkheden om de ranking te meten. Het is onder meer mogelijk om van de gratis Ranking Checker van SERP’s gebruik te maken. Er zijn ook andere softwareprogramma’s beschikbaar, zoals Ahrefs, Moz en Semrush. Bij een ranking check zijn de url en het zoekwoord van belang. Het is aan te raden om regelmatig de ranking van je webpagina’s te controleren op zoekwoorden. Het bepalen van de ranking-kansen in Google is namelijk een constant proces. De concurrentie wil je graag weer voorbij streven.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

2 + 4 =