Interne linking voor SEO

Waarom is interne Linking voor SEO belangrijk en hoe doe je dat?

Interne linking voor SEO is zowel van belang voor je website als voor de zoekmachine. Google krijgt hierdoor inzicht in de structuur van je website. Dat is belangrijk voor het indexeren van pagina’s. Interne links zijn ook goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Interne linking voor SEO is in meerdere opzichten van wezenlijk belang. Bijvoorbeeld voor de zoekmachines in verband met de ranking van je content. De robots van Google crawlen over het web. Het is voor de zoekmachine gemakkelijk om je content te vinden als er links zijn. Dat geldt dus ook voor interne links op je website. Bovendien zorgt interne linking voor SEO ervoor dat de structuur van je website zichtbaar is. Met het aanbrengen van links voer je als het ware een hiërarchie door als zichtbare structuur. Zo ken je aan belangrijke pagina’s extra waarde toe en aan minder belangrijke pagina’s minder waarde. De SEO krijgt een boost als je van interne links gebruikmaakt.

Interne linking voor SEO om verband te leggen


Interne linking voor SEO is ideaal om zichtbaar verband te leggen tussen de pagina’s en content op je website. Google bot komt op je website recht en volgt daarbij de eerste link. Door ook andere links te volgen, krijgt de robot inzicht in de relaties tussen pagina’s en content. De zoekmachine begrijpt de content en relatie tussen pagina’s beter met interne links en dat geeft de SEO een boost. Door op meerdere locaties op je website links intern te plaatsen naar een pagina geeft dat een bepaalde waarde aan. De robot denkt dan dat de betreffende pagina waar je steeds naar linkt belangrijk is. Die krijgt dan ook een plek in de zoekresultaten. Het is mogelijk dat Google juist vaak naar een pagina verwijst van je website die meer algemeen is. Als je een meer specifieke pagina hebt, is het mogelijk daar een interne link voor op te nemen.

Tips voor interne linkstrategie

Het is belangrijk om niet alleen te starten met interne linking voor SEO, maar ook de resultaten te meten. Een regelmatige evaluatie om de interne linkstructuur te verbeteren, is uiteraard aan te raden. Bij het opzetten van een interne linkstrategie zijn er een aantal aspecten om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld met de relevantie van pagina’s. Daarnaast is de relatie tussen de relevante pagina’s van belang net als de waarde van de pagina’s. Om een beeld te schetsen van de interne linkstructuur is het handig om aan een piramide te denken. De homepage bevindt zich op de top en daaronder bevinden zich categorieën. Daaronder in een breder verband zijn dan weer de subcategorieën of overige pagina’s te vinden. Een subcategorie of pagina valt onder een categorie.

Belangrijkste content meest waardevol

De belangrijkste content van je website is het meest waardevol voor de interne linking voor SEO. Het is de content waar alles om draait en waarvan jij wilt dat bezoekers daar terechtkomen. De interne linking voor SEO moet dan ook gericht zijn op de belangrijkste content. Jij wil dat Google weet wat het belangrijkste is. Daar zijn onder meer interne links voor te gebruiken. Het is heel gemakkelijk om met tekstlinks te werken. Dan verwijs je in een tekst met een link naar een andere pagina. Overigens vergroot interne linking voor SEO de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bezoekers op je website volgen een link om bij een specifiek onderwerp uit te komen. Google waardeert het bovendien als je het bezoekers van je website gemakkelijk maakt en waardevolle content biedt. Dat is dus een extra pluspunt als het gaat om de optimalisatie voor de zoekmachines.

Conclusie

Maak gebruik van interne linking om bezoekers te herleiden naar relevante pagina’s en om Google bots de weg te wijzen op jouw website. Weet je niet meteen hoe je eraan moet beginnen? Contacteer ons via onze contactformulier, wij helpen jou graag de juiste pagina’s met elkaar linken.

Wil je ook beter teruggevonden worden in de zoekmachines en meer potentiële klanten bereiken?