Interne linking voor SEO

Waarom is interne Linking voor SEO belangrijk en hoe doe je dat?

Interne linking voor SEO is zowel van belang voor je website als voor de zoekmachine. Google krijgt hierdoor inzicht in de structuur van je website. Dat is belangrijk voor het indexeren van pagina’s. Interne links zijn ook goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Interne linking voor SEO is in meerdere opzichten van wezenlijk belang. Bijvoorbeeld voor de zoekmachine in verband met de ranking van je content. De robots van Google crawlen over het web. Het is voor de zoekmachine gemakkelijk om je content te vinden als er links zijn. Dat geldt dus ook voor interne links op je website. Bovendien zorgt interne linking voor SEO ervoor dat de structuur van je website zichtbaar is. Met het aanbrengen van links voer je als het ware een hiërarchie door als zichtbare structuur. Zo ken je aan belangrijke pagina’s extra waarde toe en aan minder belangrijke pagina’s minder waarde. De SEO krijgt een boost als je van interne links gebruikmaakt.

Interne linking voor SEO om verband te leggen


Interne linking voor SEO is ideaal om zichtbaar verband te leggen tussen de pagina´s en content op je website. Google bot komt op je website recht en volgt daarbij de eerste link. Door ook andere links te volgen, krijgt de robot inzicht in de relaties tussen pagina´s en content. De zoekmachine begrijpt de content en relatie tussen pagina´s beter met interne links en dat geeft de SEO een boost. Door op meerdere locaties op je website links intern te plaatsen naar een pagina geeft dat een bepaalde waarde aan. De robot denkt dan dat de betreffende pagina waar je steeds naar linkt belangrijk is. Die krijgt dan ook een plek in de zoekresultaten. Het is mogelijk dat Google juist vaak naar een pagina verwijst van je website die meer algemeen is. Als je een meer specifieke pagina hebt, is het mogelijk daar een interne link voor op te nemen.

Tips voor interne linkstrategie

Het is belangrijk om niet alleen te starten met interne linking voor SEO, maar ook de resultaten te meten. Een regelmatige evaluatie om de interne linkstructuur te verbeteren, is uiteraard aan te raden. Bij het opzetten van een interne linkstrategie zijn er een aantal aspecten om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld met de relevantie van pagina´s. Daarnaast is de relatie tussen de relevante pagina´s van belang net als de waarde van de pagina´s. Om een beeld te schetsen van de interne linkstructuur is het handig om aan een piramide te denken. De homepage bevindt zich op de top en daaronder bevinden zich categorieën. Daaronder in een breder verband zijn dan weer de subcategorieën of overige pagina´s te vinden. Een subcategorie of pagina valt onder een categorie.

Belangrijkste content meest waardevol

De belangrijkste content van je website is het meest waardevol voor de interne linking voor SEO. Het is de content waar alles om draait en waarvan jij wilt dat bezoekers daar terechtkomen. De interne linking voor SEO moet dan ook gericht zijn op de belangrijkste content. Jij wil dat Google weet wat het belangrijkste is. Daar zijn onder meer interne links voor te gebruiken. Het is heel gemakkelijk om met tekstlinks te werken. Dan verwijs je in een tekst met een link naar een andere pagina. Overigens vergroot interne linking voor SEO de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bezoekers op je website volgen een link om bij een specifiek onderwerp uit te komen. Google waardeert het bovendien als je het bezoekers van je website gemakkelijk maakt en waardevolle content biedt. Dat is dus een extra pluspunt als het gaat om de optimalisatie voor de zoekmachine.

Conclusie

Maak gebruik van interne linking om bezoekers te herleiden naar relevante pagina’s en om Google bots de weg te wijzen op jouw website. Weet je niet meteen hoe je eraan moet beginnen? Contacteer ons via onze contactformulier, wij helpen jou graag de juiste pagina’s met elkaar linken.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

6 + 9 =