Mobielvriendelijke website

Mobielvriendelijke website: belangrijk voor Google en bezoekers

Een mobielvriendelijke website is in meerdere opzichten belangrijk. Enerzijds voor Google die waarde hecht aan een website voor mobiel gebruik. Dat heeft namelijk een positieve invloed op de zoekresultaten. Anderzijds ook voor de mobiele bezoekers van je website.

Een mobielvriendelijke website geeft jou met je smartphone of tablet de mogelijkheid om geoptimaliseerd gebruik te maken van de informatie. Het smartphonegebruik is alleen maar toegenomen de laatste jaren. De meeste bedrijven met een website hebben al ingezien dat het belangrijk is om deze ook voor mobiel gebruik te optimaliseren. Daar liggen meerdere redenen aan ten grondslag. Google hecht bijvoorbeeld een groot belang aan de gebruikerservaring. Is jouw website niet mobiel geoptimaliseerd? Dan heb je grote kans dat je tegen problemen aanloopt. Bijvoorbeeld door een daling van je website in de resultaten van de zoekmachines. Bovendien laat je klanten liggen als deze mobiel niet optimaal toegang hebben tot je website of webwinkel.

Mobielvriendelijke website voor Google

Google bepaalt of jouw website goed vindbaar is in de zoekmachine en kent er een ranking aan toe. Het gegeven of je website ook geschikt is voor mobiel gebruik speelt daarbij een rol. Websites die ook voor smartphones en tablets toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn, hebben een streepje voor bij Google. Overigens is deze tendens al enkele jaren geleden ingezet. In 2016 is de zoekmachinegigant al begonnen met een voorkeur voor een mobielvriendelijke website. Op basis van deze voorkeur zijn de algoritmes aangepast. Dat het belangrijk is, komt omdat Google een grote waarde hecht aan de gebruikerservaring. Die is dus niet meer optimaal als je geen mobielvriendelijke versie van je website hebt. Wil je het helemaal goed doen? Zorg er dan voor dat je mobiele website een responsive design heeft. Hierdoor past de weergave zich perfect aan de schermgrootte aan.

Mobiele gebruikerservaring voor bezoekers

De smartphone is belangrijk als het gaat om toegang bieden tot je website. Iedereen heeft wel een mobiel toestel en gebruikt deze om producten online te kopen. Of om vergelijkingen te maken, maar ook om een dienst online te regelen. Als je geen mobielvriendelijke versie hebt, haken de bezoekers af. Deze zie je dan bij je concurrent weer terug en dat wil je natuurlijk niet. Het is handig om te weten dat Google een hulpmiddel biedt. Hiermee is het mogelijk om de mobiele status van de pagina´s van je website te bekijken. Daarnaast zijn er extra tips beschikbaar die te gebruiken zijn om de mobielvriendelijke website te verbeteren. Denk vooral ook aan de eisen die je bezoekers stellen bij mobiel gebruik. Dat is in elk geval een goed functionerende en overzichtelijke website. Gemakkelijk navigeren en de weg vinden is eveneens van belang.

Mobile first

Bij het ontwikkelen van een website is het belangrijk om meteen aandacht te besteden aan een mobielvriendelijke website. Mobile first is nu eenmaal een principe dat Google hoog in het vaandel heeft staan. Dat zie je in de zoekresultaten. De mobiele website met content krijgt een eerste indexatie van Google. Je ziet dus de mobiele versie eerder dan de versie voor de desktop of laptop. Dat levert een risico op als je twee aparte versies maakt. Vooral als je te weinig contact op de mobiele versie hebt staan in vergelijking met desktopversie. De kans op een lagere ranking is dan zeer wel aanwezig.

Responsive website

Daarom is het aan te raden om voor een responsive website te kiezen. Hierdoor houd je vanaf het begin al rekening met het gebruik op allerlei soorten apparaten. De mobielvriendelijke website is dan volledig geoptimaliseerd net als voor de desktop. Bovendien is er het voordeel dat je maar één keer een responsive website hoeft te ontwikkelen in plaats van twee versies.

Conclusie

Heb je een website maar deze is nog niet mobielvriendelijk of past nog niet op elk scherm. Zorg er dan voor dat je jouw website optimaliseert zodat deze past op elk scherm. Weet je niet hoe je eraan moet beginnen. Neem dan contact op met ons via onze contactformulier. Samen bekijken wij wat er mogelijk is.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

9 + 4 =