Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven

Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als de oude blog fantastisch scoort en nog helemaal up to date is, hoef je deze niet te verwijderen. Misschien is het wel slim om de tekst nog even bij langs te lopen net als de meta title en meta description. Zijn die laatste allebei wel ingevuld? Als het een erg oud artikel is, mogelijk niet. Het is dan alsnog mogelijk om wel te doen. Heb je een oud artikel waarvan de inhoud totaal niet meer actueel is? Of waar zelfs onjuiste informatie in staat vermeld?  Dan is het beter de blog te verwijderen. Er zijn in principe drie opties: actualiseren, verwijderen of oude blogs samenvoegen.

Oude blogs actualiseren, verwijderen of samenvoegen

Als een artikel op je website nog altijd waardevol is, heb je de mogelijkheid deze te actualiseren. De blog is nog waardevol als je veel bezoekers via Google of andere websites krijgt. Met actualisatie is het dan mogelijk om de gegevens up to date te maken. Bijvoorbeeld bij een wijziging van prijzen of bij verwijzingen naar andere websites. Controleer daarom regelmatig ook uitgaande links van oude blogs. Heb je meerdere oude blogs over hetzelfde onderwerp? Zorg dan dat de belangrijkste pagina het hoogst in de hiërarchie komt. Dat doe je door daar de meeste interne links naar laten te verwijzen.

Het verwijderen van oude blogs is een optie als deze geen verkeer meer trekken en achterhaalde informatie bevatten. Dan dient de webpagina geen doel meer. Vergeet dan niet om een redirect toe te passen. Bijvoorbeeld naar een relevant artikel of anders naar de homepage van je website. Heb je meerdere oude blogs waarvan de een minder waardevol is dan de andere? Of waarvan een of beiden verouderd zijn? In dat geval hoef je de oude blogs niet verwijderen. Het houden van deze artikelen is dan mogelijk door ze om te turnen naar een heel nieuw goed artikel. Die je uiteraard helemaal optimaliseert volgens de SEO richtlijnen. Verwijder het slechtste artikel en geef deze een redirect.

Oude blogs zijn niet altijd onbruikbaar

Het is echt niet zo dat oude blogs altijd onbruikbaar zijn. Er zijn zelfs hele oude artikelen van jaren geleden die nog bovenin de zoekresultaten komen. Het is wel zinvol om regelmatig oude blogs te beoordelen of deze voor wissen of behouden in aanmerking komen. Als het om hele oude artikelen gaat, is het nog raadzaam om deze verder inhoudelijk te beoordelen. Sluit de tekst qua schrijfstijl nog wel aan bij je doelgroep. Of is je doelgroep vernieuwd en heb je de oorspronkelijke tekst voor een hele andere doelgroep geschreven? Dan liggen daar zeker nog kansen om bijvoorbeeld de conversie te verhogen.

Tekst aanpassen naar nieuwe doelgroep

Het aanpassen van de tekst naar een nieuwe doelgroep of naar een nieuwe schrijfstijl biedt kansen. Misschien trek je wel veel bezoek en leest een groot aantal de oude artikelen. Als de conversie achterblijft, is dat zeker een gemiste kans. Kijk daarom of je niet her en der oude blogs met een verfrissende schrijfstijl moet vervangen. Of een call to action moet toevoegen als die niet aanwezig is in de oude tekst. Oude blogs zijn soms zeker nog van veel waarde en die moet je maar beter niet wissen, maar houden. Verwijder je wel oude artikelen zorg dan voor nieuwe content.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more
Landingspagina’s maken die converteren

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

12 + 4 =