Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven

Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden of is het beter deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwart-wit als je denkt. Als de oude blog fantastisch scoort en nog helemaal up-to-date is, hoef je deze niet te verwijderen. Misschien is het wel slim om de tekst nog even bij langs te lopen net als de meta title en meta description. Zijn die laatste allebei wel ingevuld? Als het een erg oud artikel is, mogelijk niet. Het is dan alsnog mogelijk om wel te doen. Heb je een oud artikel waarvan de inhoud totaal niet meer actueel is? Of waar zelfs onjuiste informatie in staat vermeld?  Dan is het beter de blog te verwijderen. Er zijn in principe drie opties: actualiseren, verwijderen of oude blogs samenvoegen.

Oude blogs actualiseren, verwijderen of samenvoegen

Als een artikel op je website nog altijd waardevol is, heb je de mogelijkheid deze te actualiseren. De blog is nog waardevol als je veel bezoekers via Google of andere websites krijgt. Met actualisatie is het dan mogelijk om de gegevens up-to-date te maken. Bijvoorbeeld bij een wijziging van prijzen of bij verwijzingen naar andere websites. Controleer daarom regelmatig ook uitgaande links van oude blogs. Heb je meerdere oude blogs over hetzelfde onderwerp? Zorg dan dat de belangrijkste pagina het hoogst in de hiërarchie komt. Dat doe je door daar de meeste interne links naar te laten verwijzen.

Het verwijderen van oude blogs is een optie als deze geen verkeer meer trekken en achterhaalde informatie bevatten. Dan dient de webpagina geen doel meer. Vergeet dan niet om een redirect toe te passen. Bijvoorbeeld naar een relevant artikel of anders naar de homepage van je website. Heb je meerdere oude blogs waarvan de een minder waardevol is dan de andere? Of waarvan een of beiden verouderd zijn? In dat geval hoef je de oude blogs niet te verwijderen. Het houden van deze artikelen is dan mogelijk door ze om te bouwen naar een nieuw artikel. Die je uiteraard helemaal optimaliseert volgens de SEO richtlijnen. Verwijder het slechtste artikel en geef deze een redirect.

Oude blogs zijn niet altijd onbruikbaar

Het is echt niet zo dat oude blogs altijd onbruikbaar zijn. Er zijn zelfs hele oude artikelen van jaren geleden die nog bovenin de zoekresultaten komen. Het is wel zinvol om regelmatig oude blogs te beoordelen of deze voor wissen of behouden in aanmerking komen. Als het om hele oude artikelen gaat, is het nog raadzaam om deze verder inhoudelijk te beoordelen. Sluit de tekst qua schrijfstijl nog wel aan bij je doelgroep? Of is je doelgroep vernieuwd en heb je de oorspronkelijke tekst voor een hele andere doelgroep geschreven? Dan liggen daar zeker nog kansen om bijvoorbeeld de conversie te verhogen.

Tekst aanpassen naar nieuwe doelgroep

Het aanpassen van de tekst naar een nieuwe doelgroep of naar een nieuwe schrijfstijl biedt kansen. Misschien trek je wel veel bezoek en leest een groot aantal de oude artikelen. Als de conversie (CRO) achterblijft, is dat zeker een gemiste kans. Kijk daarom of je niet her en der oude blogs met een verfrissende schrijfstijl moet vervangen. Of een call to action moet toevoegen als die niet aanwezig is in de oude tekst. Oude blogs zijn soms zeker nog van veel waarde en die moet je maar beter niet wissen, maar houden. Verwijder je wel oude artikelen zorg dan voor nieuwe content.