A/B Testing

Home » SEM Handboek » A/B Testing

Wat is A/B Testing en waar dient het voor?

A/B Testing is een instrument dat je gebruikt voor de optimalisatie van de conversiestrategie. Het is een manier van testen, waarbij je twee varianten toepast van bijvoorbeeld een advertentie of landingspagina. Het meten heeft betrekking op de conversie ratio en daaruit komt naar voren of A of B beter werkt. Uiteraard is het ook mogelijk dat zowel A en B gelijkwaardig zijn, maar dat komt niet heel vaak voor. Het is bij een A/B Test in elk geval belangrijk dat je niet meer dan één wijziging per test doorvoert. Dat is bijvoorbeeld een verandering van kleur van de button of wijziging van de headline. Of met een video erin verwerkt of met gebruik van testimonials. Bij meerdere veranderingen is niet aan de hand van A/B Testing te herleiden waar het conversieverschil vandaan komt.

A/B Testing met Content Experiments

Het is niet moeilijk om zelf A/B Testen uit te voeren. Binnen Google Analytics is het bijvoorbeeld mogelijk om Content Experiments te gebruiken. Hiervoor maak je een conversiedoel aan en daarna het experiment. Wil je volop gebruik gaan maken van A/B Testing dan zijn er ook nog andere middelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om splittest software te kopen om de conversie voor je webshop of webwinkel te optimaliseren. Verder is het raadzaam om heel gericht te werk te gaan met een splittest. Je moet niet klakkeloos overal testen op gaan uitvoeren. Het is wel zinvol om de A/B Test uit te voeren als er zich een probleem voordoet. Bijvoorbeeld als de conversie achterblijft bij de verwachting. Of als er sprake is van de hoogste prioriteit.

A/B Testen voor bepaalde doelen

Een A/B Test is zinvol om te testen of er een hogere doorklikratio is vanuit advertentiekanalen met een wijziging. Of om te kijken of het voor meer interactie zorgt of voor meer online leads of orders zorgt.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

9 + 9 =