Canonical URL

Home » SEM Handboek » Canonical URL

Wat is een Canonical URL en wanneer maak je er gebruik van?

De canonical url of canonieke url heeft betrekking op identieke webpagina’s, waarvan je er maar één door Google wilt laten indexeren. Het is vaak mogelijk dat websites te bereiken zijn via meerdere urls. Dat heeft tot gevolg dat de zoekmachine de webpagina meerdere malen indexeert. Ook duiken er diverse webadressen op in de zoekmachine. Het gaat dan vaak om twee gelijke pagina’s met eenzelfde inhoud. Dan is er dus sprake van duplicate content en dat is weer een ongewenste situatie. Om die te voorkomen, is het dus mogelijk om een canonical url aan de pagina mee te geven. Dat is dan de webpagina die voor indexering in aanmerking komt.

Link tag voor canonical url

Er is een link tag beschikbaar voor de canonical url. Hiermee is het officiële webadres aan te geven en de tag neem je op in de <head> van je webpagina. De link tag voor het toewijzen van een canonical url is: <link rel=´´canonical´´ href=´´http://www.websitepagina.be´´/>. Deze plaats je tussen de <head> en </head>, waarna alleen deze url in de zoekresultaten te zien is. Als er een andere url met dezelfde content is, volgt daar geen indexatie van door de zoekmachine. Andere links die met een ander adres naar de pagina verwijzen, ziet Google eveneens als een canonical url. De pagerank van deze webadressen gaat daar eveneens naartoe en dat heeft een positieve invloed op de ranking in de zoekresultaten.

Duplicate content voorkomen

Duplicate content komt nog wel eens voor bij een weblog of bij het gebruik van CMS. Dit moet je natuurlijk voorkomen omdat Google duplicate content niet waardeert. Als je hiermee te maken hebt, is het gebruik van de canonical url de oplossing. Er zijn voor WordPress bijvoorbeeld al verschillende plug-ins beschikbaar die jou hierin kunnen helpen net als voor Magento, Drupal en andere Content Management Systemen.

Conclusie

Zorg er dus altijd voor dat je duidelijk aangeeft aan Google welke url’s je wil laten indexeren op jouw website. Op die manier voorkom je dat Google meer maal hetzelfde content indexeert en je hierdoor een Google Penalty krijgt. Weet je niet meteen hoe je dit probleem moet aanpakken op jouw website. Laat het ons dan even weten via onze contactformulier. Wij helpen jou met veel plezier met alle technische SEO aspecten.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

12 + 11 =