Canonical URL

Wat is een Canonical URL en wanneer maak je er gebruik van?

De canonical url of canonieke url heeft betrekking op identieke webpagina´s, waarvan je er maar één door Google wilt laten indexeren. Het is vaak mogelijk dat websites te bereiken zijn via meerdere urls. Dat heeft tot gevolg dat de zoekmachine de webpagina meerdere malen indexeert. Ook duiken er diverse webadressen op in de zoekmachine. Het gaat dan vaak om twee gelijke pagina´s met eenzelfde inhoud. Dan is er dus sprake van duplicate content en dat is weer een ongewenste situatie. Om die te voorkomen, is het dus mogelijk om een canonical url aan de pagina mee te geven. Dat is dan de webpagina die voor indexering in aanmerking komt.

Link tag voor canonical url

Er is een link tag beschikbaar voor de canonical url. Hiermee is het officiële webadres aan te geven en de tag neem je op in de <head> van je webpagina. De link tag voor het toewijzen van een canonical url is: <link rel=´´canonical´´ href=´´http://www.websitepagina.be´´/>. Deze plaats je tussen de <head> en </head>, waarna alleen deze url in de zoekresultaten te zien is. Als er een andere url met dezelfde content is, volgt daar geen indexatie van door de zoekmachine. Andere links die met een ander adres naar de pagina verwijzen, ziet Google eveneens als een canonical url. De pagerank van deze webadressen gaat daar eveneens naartoe en dat heeft een positieve invloed op de ranking in de zoekresultaten.

Duplicate content voorkomen

Duplicate content komt nog wel eens voor bij een weblog of bij het gebruik van CMS. Dit moet je natuurlijk voorkomen omdat Google duplicate content niet waardeert. Als je hiermee te maken hebt, is het gebruik van de canonical url de oplossing. Er zijn voor WordPress bijvoorbeeld al verschillende plug-ins beschikbaar die jou hierin kunnen helpen net als voor Magento, Drupal en andere Content Management Systemen.

Conclusie

Zorg er dus altijd voor dat je duidelijk aangeeft aan Google welke url’s je wil laten indexeren op jouw website. Op die manier voorkom je dat Google meer maals hetzelfde content indexeert en je hierdoor een Google Penalty krijgt. Weet je niet meteen hoe je dit probleem moet aanpakken op jouw website. Laat het ons dan even weten via onze contactformulier. Wij helpen jou met veel plezier met alle technische SEO aspecten.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

8 + 4 =