CPC (Cost per Click)

Home » SEM Handboek » CPC (Cost per Click)

CPC (Cost per Click) | Kosten per klik

CPC is de afkorting voor Cost per Click en heeft betrekking op het online adverteren via Google AdWords. Je betaalt elke keer een bedrag bij een klik op een geplaatste advertentie. Er zijn verschillende mogelijkheden om de kosten per klik in te stellen. Bijvoorbeeld op basis van een maximum CPC. Dat is ideaal om toe te passen bij een campagne met CPC-bieden. Een klik kent dan een maximum, maar het maximum is niet altijd gelijk aan de werkelijke Cost per Click. Als er sprake is van het afrekenmodel maakt het niet uit hoe vaak de advertentie te zien is. Het gaat om het daadwerkelijk klikken op de advertentie.

Automatisch of handmatig bieden

Er zijn met betrekking tot CPC twee opties, namelijk automatisch bieden of handmatig bieden. Google kiest bij automatisch bieden het biedingsbedrag dat binnen jouw budget valt. Bijvoorbeeld binnen je dagbudget. Zet het dagbudget niet meteen heel hoog, want als er veel klikken zijn, is je budget snel op. Vaak kiezen beginnende AdWord adverteerders voor automatisch bieden. Bij het handmatig bieden, is het zo dat jij degene bent die de bedragen instelt. Dat biedt uitkomst als je voor het ene zoekwoord bereid bent een hogere CPC te betalen dan voor een ander zoekwoord. Beide systemen hebben zo hun voordelen. Het handmatig bieden omdat je een betere controle hebt. Het bespaart je echter tijd als je kiest voor de automatisch variant.

Online adverteren en hoogte van CPC

De kosten per klik zijn toe te passen bij verschillende manieren van adverteren. Bijvoorbeeld via een tekstadvertentie, maar ook aan de hand van een link, banner of beeldadvertentie. Het online adverteren in de zoekmachine is een onderdeel van SEA met als doel de conversie te verhogen. De concurrentie op het zoekwoord is overigens bepalend voor de hoogte van de CPC. Dat geldt ook voor de landingspagina en voor de relevantie van de advertentie.

Conclusie

Wanneer je online niet genoeg potentiƫle klanten kunt bereiken met jouw website/webshop kan je een SEA campagne inzetten waar je een CPC (Cost per Click) kan bepalen. Wil jij ook Google AdWords gebruiken om meer bezoekers naar je website te herleiden en zo meer sales te genereren maar je weet niet hoe je eraan moet beginnen. Neem dan contact op met ons via onze contactformulier. Wij helpen jou graag op weg.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

1 + 3 =