CTA (Call to Action)

Home » SEM Handboek » CTA (Call to Action)

Wat is CTA (Call to Action)? Uitleg en toepassing

CTA staat als afkorting voor Call to Action en heeft als doel om je bezoekers aan te zetten tot actie. Concreet betekent een CTA dat je iemand aanspoort om bijvoorbeeld een offerte aan te vragen. Of om een product te bestellen of dienst af te nemen. Een Call to Action zet je in om de CTR (Clikc Through Rate) en de CRO (Conversion Rate Optimization) te verhogen. Uiteraard is het wel belangrijk om de aanmoediging tot concrete actie zo goed mogelijk neer te zetten, dit vanuit je website of een meta titel of meta tekst vanuit Google.

Efficiënte toepassing CTA

Het is belangrijk dat de CTA duidelijk is voor de bezoeker of lezer. Je moet de aansporing dus niet ergens verstoppen, maar op een opvallende plek plaatsen. Dat is bijvoorbeeld een positie onderaan de landingspagina. Of naast een product op een webshop. De Call to Action drukt zich het beste uit in het geven van een korte opdracht. Bijvoorbeeld ´Vraag een offerte aan´ of ´Download de brochure´. Bij een efficiënte toepassing is er vaak sprake van een andere kleurstelling. Bijvoorbeeld door de opdracht in een afwijkende kleur op te nemen.

Opvallen met afwijkende kleuren

Is je website grijs qua achtergrond of wit dan springt elke felle kleur eruit. Dat is gemakkelijk te realiseren door de button met daarin de opdracht een andere kleur te geven. Overigens is de inleiding naar de oproep tot actie ook van belang. Je wilt toch niet dat de bezoekers direct afhaken bij het bezoeken van een pagina. Daarom is het van belang om eerst interessante content te bieden. Leg een probleem voor, waarin de bezoeker is zich herkent en biedt daarna een oplossing. Uiteraard met een aansprekende titel, inleiding, middenstuk en slot. Of geef een beschrijving van een product. Bij iedere toepassing van een CTA is het belangrijk dat je de resultaten in de gaten houdt door deze op te meten. Het is een constant proces van aanpassing en verbetering om tot het beste resultaat te komen.

Conclusie

Een call to action is van essentieel belang als je meer websitebezoekers wilt omzetten tot klanten. Gebruik daarom altijd verschillende CTA’s op jouw website en test uit welke de meeste conversie behalen. Eenmaal je weet welke call to actions de meeste conversie behalen, kan je deze toepassen op de door jouw geteste strategische plaatsen.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

2 + 3 =