Google Panda update

Home » SEM Handboek » Google Panda update

Google Panda update uitleg en gevolgen

De Google Panda update is voor de eerste keer in het begin van 2011 doorgevoerd. De focus van Google richt zich op de herkenning van content van een slechte kwaliteit. Het doel van deze update was om websites van lage kwaliteit op te ruimen. Dit om kwalitatief goede websites een betere ranking in de zoekresultaten toe te kennen. De naam van de Google Panda update was overigens oorspronkelijk anders, namelijk Farmers update. In eerste instantie was de blik gericht op zogenoemde content farm met een enorme hoeveelheid content van lage kwaliteit. De naam is uiteindelijk gewijzigd naar Panda en verwijst naar de naam van de ontwikkelaar van de update. In het begin kwamen er iedere maand wijzigingen met gevolgen voor de SEO ranking van vele websites. 

Google Panda update in regulier algoritme

Google heeft in 2013 de Panda update geïntegreerd in het reguliere algoritme. Vanaf die tijd is er dus niet maandelijks een aparte update gekomen. In 2014 is Panda 4.0 uitgerold en tegenwoordig is er sprake van een integratie in honderden updates. Er is in elk geval met de invoering van de Google Panda update een einde gekomen aan content farms. Het was niet meer de moeite waarde om slechte en grote hoeveelheden content op te nemen. De kwaliteit van websites vindt overigens plaats volgens verschillende beoordelingen. Bijvoorbeeld op basis van kwalitatieve content en op basis van waardevolle externe links. 

Verandering van positie in zoekresultaten

Het is in de eerste plaats belangrijk om rekening te houden met de richtlijnen van Google. Richt je met je website op het aanbieden van kwalitatieve content. Dat is goed voor de organische resultaten. Ook creëer je daarmee als het goed is waardevolle backlinks als bezoekers in de inhoud willen delen. Ook de technische basis van de website dient uiteraard te voldoen aan de richtlijnen.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

12 + 7 =