PPC (Pay per Click)

Home » SEM Handboek » PPC (Pay per Click)

Wat is PPC (Pay per Click) en wat zijn de voordelen en nadelen?

PPC staat als afkorting voor Pay per Click en komt als term voor bij het online adverteren. Bij het plaatsen van advertenties in bijvoorbeeld de zoekmachine betaal je daarvoor. PPC is onder meer van toepassing bij Google AdWords, maar ook bij Bing Ads. Je betaalt voor iedere klik op een advertentie. Het is een overzichtelijke formule die combineert met CPC (Cost per Click) die aangeeft wat de prijs per klik is. Bij PPC is er meer sprake van een algemene benaming voor deze manier van online adverteren.

Voordelen van PPC

Er zijn meerdere voordelen verbonden aan het Pay per Click adverteren. Bijvoorbeeld het duidelijke inzicht in de kosten van de marketingcampagne. Bovendien krijg jij hiermee meer inzicht in het conversiepercentage. Het is bovendien mogelijk om een onderscheid te maken tussen zogenaamd dure en minder dure zoekwoorden. Per zoekwoord krijg je inzicht in de traffic. Hier zijn in het adverteer programma handige tools voor beschikbaar. Naast voordelen geldt dat PPC eveneens nadelen met zich meebrengt.

Nadelen PPC adverteren

Concurrerende zoekwoorden leiden bijvoorbeeld tot het tegen elkaar opbieden. Dat betekent weer dat de kosten voor het online adverteren toenemen. Dat is voor de grote bedrijven een minder groot probleem dan voor de kleinere ondernemingen. Een ander nadeel is dat je er wel echt veel tijd in moet steken. Als eerste is het al van belang om een gedegen zoekwoordonderzoek te verrichten. Bovendien moet je de campagne monitoren, analyseren en verbeteren. Je bent er dus constant mee bezig als je het goed wilt doen. Verder moet het ook het budget strak in de gaten houden en zeker als er een hoge concurrentie is. Het is echt een kunst om PPC adverteren goed onder de knie te krijgen om de beste resultaten te boeken.

Conclusie

Wanneer je PPC (Pay per Click) wil toepassen voor zoekwoorden dewelke je op wenst teruggevonden te worden, moet je rekening houden met de tijd dat je hiervoor zult moeten inplannen. Weet je niet meteen hoe een correcte PPC campange moet gaan toepassen of hoe je aan de slag moet met Google AdWords. Neem dan contact op met ons via onze contactformulier. Wij helpen jou graag om jouw marketing campagnes te lanceren en onderhouden zodat je een hogere ROI (Return on Investment) behaald met jouw Google AdWords campagnes.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

1 + 4 =