SEM (Search Engine Marketing)

Home » SEM Handboek » SEM (Search Engine Marketing)

Definitie SEM (Search Engine Marketing) en toelichting

SEM staat als afkorting voor Search Engine Marketing en heeft betrekking op de marketing via zoekmachines. Google is uiteraard de bekendste zoekmachine en SEM is hiervoor op meerdere manieren toe te passen. De zoekmachine marketing is zowel van toepassing op SEO als op SEA. Beide instrumenten zijn te gebruiken, maar het is ook mogelijk om alleen voor SEO te gaan. De zoekmachine optimalisatie op basis van advertenties zijn een betalende onderdeel van de zoekmachines zoals o.a Google AdWords. Bij de marketing voor organische zoekresultaten koop je geen advertenties. Je probeert hiermee je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten komen.

SEO als onderdeel van Search Engine Marketing

De zoekmachine optimalisatie op basis van organische resultaten is altijd een belangrijk onderdeel van SEM. Je past het marketinginstrument toe om succes op lang termijn te boeken. Je hebt er weinig aan als je website maar even bovenaan staat om vervolgens op pagina zoveel te eindigen. De lange termijn marketing betekent ook dat je constant aan je website moet werken. Meten en verbeteren zijn net zo belang als middel als het uitbreiden van content en realiseren van backlinks. Je wilt dat je website of website te vinden is en daarvoor is onder meer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek nodig. Op basis daarvan creëer je vervolgens waardevolle content voor je bezoekers.

SEA als onderdeel van SEM

SEA (Google AdWords) heeft als onderdeel van SEM betrekking op het adverteren in zoekmachines. Dit marketinginstrument richt zich eerder op het boeken van resultaat op korte termijn. Je adverteert tegen betaling in de zoekmachine van Google of andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Op lange termijn is dit een behoorlijke investering. Het heeft wel als voordeel dat je direct bovenaan staat in de zoekresultaten wanneer je het juiste budget hanteert. Omdat ook concurrenten de mogelijkheid hebben om dit marketinginstrument toe te passen is het belangrijk dat je de juiste budgetten, zoekwoorden en strategieën toepast.

Conclusie

SEM (Search Engine Marketing) omvat dus zowel betaalde als organische zoekmachinemarketing. Je kunt SEA gebruiken om tijdelijk meer bezoekers op jouw website te ontvangen terwijl je wacht op de resultaten van jouw SEO optimalisatie. Wil jij ook SEM strategieën toepassen maar je weet niet meteen hoe je eraan moet beginnen. Contacteer ons dan via onze contactformulier. Wij helpen jou graag in het uitschrijven van een SEM strategie en deze toe te passen zodat jouw website aan de top van de zoekmachines wordt teruggevonden.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

6 + 8 =