SEO Copywriting: de ultieme richtlijnen

Smart in

Copywriting Marketing

SEO Copywriting is een heus schrijfproject met tal van richtlijnen waar je rekening mee moet houden om door zoekmachines zoals Google opgemerkt te worden. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat je website voldoet aan de normen en waarden om te kunnen ranken in de zoekresultaten.

Een kleine introductie tot de wereld van SEO Copywriting.

SEO Copywriting is, zoals velen van jullie misschien nog niet weten, uiterst cruciaal, maar ook een ware uitdaging. Google werkt met behulp van crawlers, die door jouw site gaan browsen om te achterhalen of jouw site al dan niet voldoet aan de Google algoritmen. Deze moeten steevast up to date zijn als je wilt scoren in Google. Maar wat er ook zeker niet mag achterwege geplaatst worden, is dat je moet weten welk publiek je wilt aanspreken. Met andere woorden, de teksten op jouw website/blog moeten gemakkelijk en vlot leesbaar zijn, maar ook begrijpelijk. Het moet als het ware een plezier zijn om jouw teksten te lezen. Vervolgens zal dit alles ook bijdragen tot het beter scoren in de zoekresultaten. Onze handleiding zal je begeleiden doorheen het hele proces van zoekwoordanalyse als de 3 pijlers van het copywriten. Met onze hulp zal je binnenkort een vlot leesbare en een SEO-vriendelijke tekst kunnen schrijven. Tenslotte wordt je ondergedompeld in de wereld van Copywriting, met als doel om internationaal te scoren, met uiteraard alle nodige obstakels en uitdagingen.

Wat begrijpen we onder SEO Copywriting en Holistic SEO?

Wij proberen bij CRE8ME, altijd gebruik te maken van Holistic SEO. Ons hoofddoel is dus om de best mogelijk website te creëren. Wij doen ons best met de teksten en de content op onze site en Google zorgt voor onze Ranking. Google heeft 1 missie: alle informatie van over de hele wereld indexeren en het universeel toegankelijk maken. In aanvulling tot dit, wil Google dit uiteraard niet gratis doen. Het is dus van cruciaal belang dat Google capabel is om de mensen hun zoekresultaten te weergeven, zodat de mensen gebruik zouden blijven maken van Google. Het is dus ook vanzelfsprekend dat jouw zoekresultaat weergegeven wordt binnen jouw niche.

Holistic SEO

Holistic SEO: staat voor een synergetische website-marketingstrategie die profiteert van variëteiten aan online kanalen en andere toegepaste segmenten van marketing- en webontwikkeling in combinatie met zoekmachine optimalisatie (SEO). Met andere woorden voor je überhaupt kan scoren in Google, moeten er aantal zaken op punt staan. Zaken zoals het technisch aspect van je site, gebruiksvriendelijkheid, vlot leesbaarheid maar ook niet onbelangrijk de veiligheidsaspecten. Rekening houdend met alle punten moet je bij deze wel wat ervaring hebben bij het schrijven en of enige achtergrond hebben van de SEO Copywriting.

De beste SEO Copywriting

Om optimaal te kunnen scoren binnen in je sector/niche moeten jouw teksten vervolgens goed en vlot leesbaar zijn. Zonder enige inbreuk te doen op de inhoud van jouw teksten, moeten ze perfect afgesteld zijn met de eisen en richtlijnen van de zoekmachine. In dit geval dus Google. Schrijven voor boeken, Wikipedia of SEO Copywriting omvat min of meer dezelfde writing-skills, alleen moet er bij dit laatste wat meer op punt gesteld worden om het nodige resultaat te bekomen. En ja, sommigen hebben hier meer aanleg voor, dan anderen. Maar zoals ze in het Engels zeggen: “Practice makes Perfect.” Met de nodige toewijding en veel geduld kom je er ook wel!

Zoekwoordanalyse

De allereerste stap van SEO Copywriting is het achterhalen waar je over wilt schrijven. Wat zijn de onderwerpen waar je wil voor teruggevonden worden. De bedoeling is dus dat je hiervoor de zoekwoorden gebruikt waarmee je wil scoren in Google. Dit gezegd zijnde ga je best eerst een zoekwoordanalyse uitvoeren. Zoekwoordanalyse betekent met andere woorden dat je moet op zoek gaan naar welke zoekwoorden bij u van toepassing zijn en waar je dus ook mee wilt scoren en teruggevonden worden bij de zoekmachines. Een zoekwoordanalyse bestaat uit 3 stappen:

Stap 1: Bepaal jouw missie bij het SEO Copywriting

Vooraleer je de zoekwoordanalyse uitvoert, moet je eerst stilstaan bij jouw missie. Dit is van cruciaal belang en onderscheid jou van anderen. Je missie bepalen kan je doen aan de hand van volgende vragen: Hoe kan ik mijn teksten uniek en eigen maken? Hoe stel ik mijn bedrijf best voor en waar wil ik over schrijven? Dit denkproces is zeer belangrijk en het is aangeraden om hiervoor de nodige tijd te nemen om dit te achterhalen en uit te stippelen.

Stap 2: Stel een lijst op met gerelateerde zoekwoorden

Van zodra je voor jezelf jouw missie hebt bepaalt, kan je doorgaan met het volgende punt, nl. een lijst opstellen met de belangrijke zoekwoorden waarmee jouw website mee moet teruggevonden worden. Met het zicht op een duidelijke missie kan het zijn dat je wat moeilijkheden ervaart bij het achterhalen van de zoekwoorden die van toepassing zijn binnen in je sector/niche. Om dit doel te bereiken moet je als het ware in het hoofd van jouw publiek kruipen en proberen in hun plaats te stellen. Hoe kunnen zij jou best terugvinden? Welke zoekwoorden zal jouw publiek hanteren? Als laatste stap van de zoekwoordanalyse is het dus aangeraden om een lijst bij de hand te hebben met gerelateerde/verwante zoekwoorden die misschien van toepassing zullen zijn. Dit mogen ook samengestelde woorden zijn, maar ook variaties van de zoekterm.

Stap 3:  Bouw een SEO-landingspagina

De laatste stap van zoekwoordanalyse is het opbouwen van een SEO-landingspagina voor de woorden waar je wilt op teruggevonden worden. Een landingspagina dient om de bezoekers aan te trekken met behulp van enkele zoekwoorden tot jouw website. Dit kan een toegewezen pagina of een blog zijn van jouw zoekwoord. Maak er ook werk van om na te gaan of de blog gelinkt is aan de SEO-landingspagina. Let wel op dat ieder gerelateerd zoekwoord een verwijzing heeft naar een landingspagina. De zoekwoordanalyse vat kort samen waarover jouw artikel zal gaan. Hiermee kan je een zeker content proberen te bouwen rondom de zoekwoorden die je uitgekozen hebt. Een woord is echter nog geen onderwerp. Naast het bepalen van een zoekwoord of een zoekzin is er een bepaald verhaal nodig om deze te ondersteunen.

Drie stadia bij het schrijven van een artikel

Van zodra alle bovenstaande elementen van toepassing zijn en uitgevoerd werden, kan het echte SEO Copywriting proces van start gaan! Deze bevat 3 stadia: het voorbereiden (40%), het schrijven (20%) en het corrigeren/het aanpassen (40%) ervan.

Stadium 1: het voorbereidend werk

Eerst en vooral begint het allemaal bij het grote denkproces: waar gaat mijn tekst/blog/artikel over. Ondertussen zal je wel al een specifiek onderwerp hebben bedacht, maar voor je effectief begint te schrijven of te typen, sta even stil bij de volgende aantal vragen:

  • Wat is het doel van mijn tekst? Wat wil ik hiermee bekomen?
  • Welke hoofdboodschap wil ik overbrengen naar mijn bezoekers/lezers?
  • Wie is mijn publiek? Welke doelgroep wil ik bereiken?
  • Wat wil ik overbrengen aan mijn lezers? Is mijn boodschap duidelijk?
  • Welke structuur/volgorde zal ik hanteren zodat mijn blog interessant blijft?

Structuur van de tekst

Zoals je ondertussen al hebt gemerkt, is de structuur allesbepalend voor de tekst die je gaat schrijven. Dit is zeer cruciaal voor de SEO Copywriting. Bij een duidelijke structuur maak je veel meer kans om hoog te scoren bij Google. Uiteindelijk zal het lonend zijn als je eerst de structuur bepaalt vóór het schrijfproces aanvangt. De structuur wordt ook wel eens gezien als het skelet van de tekst: hiermee kan de lezer meteen uitmaken welke de belangrijkste punten zijn van de tekst en over wat het exact zal gaan. Blogs en pagina’s met een duidelijke structuur zorgen ook voor een beduidend hogere conversie van jouw website. De kans dat de bezoekers jouw pagina blijven bezoeken en of zij jouw product verkiezen bovenop de concurrentie is opmerkelijk groter als ze de inhoud van jouw artikel begrijpen.

Stadium 2: Het schrijven van de tekst

Met deze aandachts- en werkpunten ben je klaar om te beginnen schrijven. Dit alles zal enkel 20% van je tijd in beslag nemen. Aan de slag ermee!

Maak gebruik van onze handige richtlijnen bij het SEO Copywriting

Jammer genoeg is niet iedereen gezegend met schrijftalent, maar moeten velen van ons alsnog beroep doen op de tips en richtlijnen van SEO Copywriting. Sommigen schrijven moeiteloos een aantrekkelijke, plezante en een vlot leesbare tekst in een mum van tijd. Anderen daarentegen missen die eigenschap en moeten wat meer inspanningen leveren om hetzelfde resultaat te bekomen. Zoals we allen weten: Oefening baart kunst! Hierbij kan lezen en onderzoek doen een grote steun zijn en je misschien al deels op weg helpen. Zo ontdek je hoe anderen hun teksten opmaken en hun zinsbouw opstellen. Al lezend kom je in contact met teksten waarin een vleugje humor en eventuele bastaardwoorden in verwerkt worden. Zonder dat je het misschien meteen opmerkt ontwikkel je een bepaalde zintuig voor goed en vlot leesbare teksten.

Neem voldoende pauzes!

We moeten toegeven dat SEO Copywriting een behoorlijk intens proces is. Hoe langer je schrijft, hoe minder concentratie je zal hebben. Af en toe een pauze inlassen om je gedachten wat te verzetten, kan soms wonderen verrichten. Schep een luchtje, eet iets, speel met je hond, eender wat, zolang je maar wat afleiding hebt, zodat je hierna met een helder hoofd het schrijven kan hervatten. De duur van de pauze is verschillend bij iedereen. Van zodra je denkt dat je geblokkeerd zit in je gedachten, is het hoog tijd voor een onderbreking. Uit eigen ervaring, kunnen wij ook niet altijd blijven schrijven in 1 stuk zonder enige onderbreking. Na een tijd merk je vanzelf wel dat de aandacht zal minderen en je veel sneller afgeleid zal zijn. Als je dit gevoel begint te hebben, dan is het best om eens je benen te strekken, een kleine wandeling te gaan maken, een kopje koffie te drinken en of sociaal contact te gaan zoeken met iemand. Dergelijke onderbrekingen hoeven niet ellenlang te duren, dit kan een 5-minuten pauze zijn. Dit alles zodoende je terug een heldere concentratie hebt om je werk te hervatten.

Stadium 3: het corrigeren en of het aanbrengen van de nodige aanpassingen in je tekst.

Van zodra je schrijfwerk af is, mag je je eerste versie van je artikel als af beschouwen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze versie de laatste fase bereikt zodat je deze kan verbeteren. Dit proces mag je zeker niet onderschatten, het zijn de laatste loodjes die het zwaarst zullen wegen. In deze stap van je SEO Copywriting proces waarbij je alles nog eens moet herlezen en de nodige aanpassingen en wijzigingen moet aanbrengen is zoals het aanbrengen van de kers op de taart. Yoast heeft hiervoor een uitstekende Yoast-plugin ontwikkeld die samen met jou op zoek gaat naar de knelpunten en laat jou ook meteen weten wat je goed hebt gedaan. Hiermee staat of valt jouw project. Soms kunnen er drastische en grootschalige wijzigingen plaatsvinden, dit is absoluut niets om je zorgen over te maken. Ook al ben je genoodzaakt om je tekst 10 maal te herlezen, je moet er zeker van zijn dat deze helemaal tip top in orde en op punt is, vooraleer je deze het wijde web instuurt. Hierbij enkele hulpmiddeltjes om je wat op weg te helpen bij dit cruciaal stadium.

Neem je tijd om te lezen

Zoals we net vermeld hebben is het van uiterst belang dat je zeker je tijd neemt om door je tekst te gaan. Het is maar als je woord per woord door je artikel scant, dat je fouten opmerkt die niet meteen opvallen als je dit vluchtig doet. Haast en spoed zijn zelden goed! Van zodra je ook maar enige twijfel hebt over evt de spelling of de zinsbouw, zoek online naar hulpmiddeltjes. Als je jezelf durft kritiek te geven en toegeven dat soms herbeginnen aan een paragraaf een betere optie blijkt te zijn, dan is dit zo.

Vraag anderen hun opinie

Nadat je tekst onderworpen werd aan de verschillende stadia om zo tot een fantastisch resultaat te komen, laat je die best eens lezen door vrienden, familie, collega’s, anderen die je objectief kunnen corrigeren en of bevestigen of je gevoel klopt. Zij kunnen je soms handige, kleine tips geven om je tekst nog beter te optimaliseren. Je moet dit zien als opbouwende kritiek waar je zelf nog sterker uit komt. Als het een optie of een mogelijk is dat je je tekst laat proeflezen door iemand die in dezelfde niche/sector zit, kan dit een duidelijk beeld scheppen om te bepalen of je tekst effectief de boodschap overbrengt aan het gekozen publiek.

Controleer de structuur van je tekst

De structuur geeft een bepaalde geraamte aan je tekst en zorgt voor een eigen en unieke persoonlijkheid. Je moet zorgen voor een goede en een duidelijke structuur zodat je lezers versteld staan van je tekst en hun aangetrokken voelen om te blijven lezen.

Let op de zinsbouw

Om een vlot leesbare tekst te hebben moet jouw zinsbouw natuurlijk 100% op punt staan en correct zijn. Indien je te maken hebt met heel lange zinnen, met onnodig veel komma’s, is het aangeraden om je zinnen te splitsen en er een aantal korte, maar krachtige zinnen van te maken.

Heb aandacht voor de hoofdstukken

Als alle zinnen binnen in je hoofdstuk op punt staan, let eens op de structuur van je hoofdstuk. Stel jezelf de vraag of je eerste zin in het kort omvat waar je hoofdstuk over gaat. Maak gebruik van transitiewoorden, zodat je zinnen een enige link hebben met elkaar en alsnog samenhangen.

SEO Copywriting op internationaal niveau

Een goede SEO Copywriting komt niet vanzelfsprekend. Als je je bedrijf wilt laten groeien op internationaal niveau en je hebt de maken met andere talen, kan dit een enorme uitdaging zijn bovenop alle struikelblokken die alreeds met SEO Copywriting meekomen. Indien je al reeds een bepaalde basis kunt terugvinden in een andere taal, kan je je best baseren hierop, zonder dat je alles van nul moet gaan uitzoeken, wat een ware tijdsverspilling zou zijn. Het is dan veel voordeliger om een tekst in een andere taal te herschrijven. Denk eraan, iedereen doet het. Het is wel een kunst om niet zomaar klakkeloos alles letterlijk te gaan vertalen en daar genoegen mee te nemen. Want dit kan leiden tot een een hele onduidelijke of zelfs andere boodschap dan wat je oorspronkelijk wou overbrengen. Herschrijf en maak de tekst eigen en uniek. Je wilt niet aangeklaagd worden voor plagiaat! Toch?

Alles kort samengevat over SEO Copywriting!

SEO Copywriting is een heus proces die je best van begin tot eind volgt om zo door Google opgemerkt te worden en uiteindelijk hoog te scoren in de zoekmachines, zoals bv: Google. Laat je niet ontmoedigen met al deze info. Na een tijd oefenen, zal je merken hoeveel mensen je kan inspireren en raken met je mooie teksten. Probeer er voor jezelf de pret in te zien en maak het leuk zodoende dit niet verveelt. Je kan het!

En nu aan de slag!

Ben je overweldigd door al deze informatie en zie je er absoluut geen begin aan of heb je gebrek aan tijd of inspiratie om hieraan te beginnen, dan kan je altijd beroep doen op ons. Wij, bij CRE8ME, helpen je graag verder met jouw bedrijf aan de top te brengen. Aarzel daarom niet en contacteer ons.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more

Hoe kan ik mijn SEO resultaten een boost geven in vijf stappen

Geef je SEO resultaten een boost in vijf stappen Het volgen van vijf stappen geeft al de mogelijkheid om je SEO resultaten een flinke boost te geven. Een eerste belangrijke stap is om je website mobielvriendelijk te maken. Het smartphonegebruik is gigantisch groot en Google waardeert het als je...

read more

Hoe hoger ranken in Google?

Hoe hoger ranken in Google? Ontdek het hier Hoger ranken in Google is mogelijk als je SEO technieken toepast. Het is belangrijk om je website op alle onderdelen goed te laten functioneren. De technische kant van je website moet in orde zijn. Daarnaast moet je interessante en relevante content...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

4 + 4 =

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

4 + 8 =