SEO

Home » SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization, of beter bekend onder de naam zoekmachine optimalisatie in Vlaanderen en Nederland. SEO is techniek die gebruikt wordt om de zichtbaarheid van een website te verbeteren in de organische zoekresultaten van de zoekmachines.

Wat is technische SEO?

Technische SEO is van toepassing op alle SEO activiteiten, met uitzondering op linkbuilding. In simpele woorden uitgelegd, behandelen we met technische SEO alle vereisten van de zoekmachines om het crawlen van een website te verbeteren. Deze SEO vereisten worden steeds complexer en veranderen voortdurend. Wij kunnen dus hieruit concluderen dat Google met zijn AI (Artificial Intelligence) technologie alsmaar slimmer wordt. Er moet dus continu aandacht besteed worden aan het onderhoud van het technisch SEO aspect om hoog te scoren in Google en andere zoekmachines.

 

Wil je ook organisch teruggevonden worden in de zoekmachines?

Enkele SEO technieken die wij jou aanraden om toe te passen.

Hieronder enkele SEO technieken die wij jou aanraden om toe te passen voor een optimale resultaat.

Optimaliseer de laadtijd van je website

Je kunt de laadtijd van je website optimaliseren door verschillende zaken toe te passen.

  • Upload je afbeeldingen in png-formaat in plaats van een jpeg-formaat. Jpeg bestanden zijn vaak groter en hebben meer tijd nodig om te laden. Daarnaast is het ook aangeraden om je png afbeeldingen te comprimeren zodat ze sneller laden. Hier (compress jpeg & png) kan je zelf gratis je jpeg afbeeldingen omzetten naar een png-formaat en comprimeren naar een kleiner bestand.
  • Installeer een browser cache plugin.
  • Verklein je Javascript- en CSS bestanden.

 

Optimaliseer je website voor mobiele apparaten

Google hecht veel belang aan mobiel- & gebruiksvriendelijkheid. Wanneer je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten (smartphone, iPad, iPhone, tablet) kan je hiervoor afgestraft worden en als gevolg een Google penalty krijgen. Zorg er daarom voor dat je website past en compatibel is op elk scherm.

Optimaliseer de architectuur van je website

Het volgende punt is minstens even belangrijk als het vorige. Om een optimaal resultaat te behalen in de zoekmachines is het belangrijk dat de architectuur van je website zo correct mogelijk wordt uitgevoerd.

Hieronder enkele aandachtspunten die je zeker in acht moet nemen:

 

  • SSL certificaat: Maak je URL veilig door een ssl certificaat te installeren (van http naar https). Indien je url niet versleuteld is door middel van een ssl certificaat, zullen webbrowsers zoals onder andere Google Chrome, Internet Explorer, Safari of een doorverwijzing via sociale media, je website bestempelen als ‘niet veilig’ en de bezoeker afraden om door te klikken naar je website. Dit kan ervoor zorgen dat je veel potentiële klanten verliest.
  • Breadcrumbs (Broodkruimels): Dit doet ons steeds denken aan het befaamde verhaal van Hans en Grietje, waarbij ze broodkruimels achterlieten om hun weg terug te vinden. Breadcrumbs werken voor Google op gelijkaardige manier en zijn dus ook een belangrijke factor. Zoals eerder vermeld hecht Google veel belang aan de gebruiksvriendelijkheid van een website. Broodkruimels op je website, zorgen ervoor dat zoekmachines en je websitebezoekers hun weg gemakkelijker kunnen terugvinden.
  • URL structuur: De URL structuur van je website is veel belangrijker dan je denkt. Een URL volproppen met keywords is al lang verleden tijd en kan je dus enige punten kosten. Hou daarom je URL structuur kort en duidelijk. Zorg ervoor dat mogelijke website bezoekers meteen weten waar het over gaat. Voorbeeld: https://jouwebsite.be/jouw-zoekwoord
  • Interne Links: Deze zorgen ervoor dat je website bezoekers hun weg gemakkelijker vinden naar gerelateerde content op je website. Interne links zorgen er ook voor dat spiders  sneller en efficiënter door je website kunnen crawlen, wat de indexatie van je website vergemakkelijkt.

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

2 + 1 =

Optimaliseer de Meta titels en de Meta descriptions van je website

De Meta titels en Meta descriptions / beschrijvingen van een website zijn minstens even belangrijk als de URL structuur. Dit is dan ook het allereerste die je websitebezoekers te zien zullen krijgen in de zoekresultaten wanneer ze op zoek gaan naar een bepaald zoekterm. Zorg er daarom altijd voor dat je zoekwoorden, zowel in je Meta titel als in je Meta beschrijving terugkomen.

Tip: Schrijf je Meta titel en Meta beschrijving altijd  met de gedachte dat dit voor mensen is en niet voor de Google bots. Je maakt op die manier meer kans dat mensen zullen klikken op jouw website.

Optimaliseer de SEO content van je website

Het is belangrijk dat je alle content op jouw website optimaliseert voor SEO met relevante zoekwoorden. Jouw zoekwoorden moeten zowel in de titels en als in de teksten op een natuurlijke manier verwerkt worden. Dit omdat jouw teksten vlot leesbaar zouden zijn voor je websitebezoekers, maar ook zodat Google bots weten waar het over gaat. Hou er ook rekening mee dat de teksten op je website over een minimum van 400 woorden moeten beschikken om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten. Maak je teksten dus niet te kort, schrijf enkel unieke content en kopieer ze niet vanuit een andere website. Google is zeer streng omtrent duplicate content. Wanneer je plagiaat pleegt, loop je het risico om een Google penalty te krijgen en niet meer te worden vertoond in de zoekresultaten.

 Optimaliseer het backlinkprofiel van je website

We hebben het hierboven al gehad over de interne linkstructuur. Dan komt de externe linkstructuur aan de beurt, die minstens even belangrijk is om goede score te behalen in de zoekresultaten. Het is dus van uiterst belang dat je het backlinkprofiel van je website op een organische manier opbouwt. Backlinks aankopen via link Farms, is ten strengste afgeraden. Als je sterke en unieke content schrijft, zullen de zoekmachines je hiervoor belonen. Wat je ook kan doen is een gastblog schrijven voor een andere website. Je kan hier vragen aan de website eigenaar om een link te plaatsen naar relevante content op je website.

Wat is het verschil tussen on-page en off-page SEO?

On-page SEO, is alles wat geoptimaliseerd kan worden op je website zelf. Off-page SEO is alles wat behoort tot het delen van je website op Sociale Media, het optimaliseren van je backlinkprofiel en het toevoegen van je website in de Google Search Console en in Google Analytics om je fouten en vooruitgangen op de voet te volgen. Niet onbelangrijk om te weten en rekening mee te houden is, dat als de on-page SEO niet geoptimaliseerd is, de off-page SEO geen meerwaarde zal hebben aan je website.

Wil je ook organisch teruggevonden worden in de zoekmachines?

Korte samenvatting van on-page & off-page SEO

On-page SEO

  • Schrijf enkel relevante content en dupliceer je teksten niet
  • Integreer H tags (H1, H2 en H3) aan je teksten
  • Zorg voor de juiste zoekwoorden densiteit
  • Optimaliseer de afbeeldingen op je website
  • Voeg interne links toe aan je pagina’s
  • Voeg broodkruimels toe aan je website
  • Zorg ervoor dat alle pagina’s op je website correct laden en voeg desnoods een 301 redirect door op de gebroken pagina’s
  • Zorg ervoor dat alle elementen op je website mobielvriendelijk zijn
  • Optimaliseer de laadtijd van je website
  • Voeg een Robots.txt bestand toe aan je website
  • Maak een XML sitemap van je website en upload deze in jouw Google Search Console
  • Schrijf een aantrekkelijke Meta titel en Meta beschrijving
  • Hou je URL structuur kort
  • Kijk om een SSL certificaat te koppelen aan de URL van je website

Off-page SEO

  • Zorg voor een optimale Bounce Rate
  • Bouw een organische backlinkprofiel op
  • Voeg je website toe aan de Google Search Console
  • Voeg je website toe aan Google Analytics en volg je vooruitgangen op de voet
  • Deel je website via Sociale Media
  • Vraag aan andere website eigenaars uit andere niches om een gastblog te mogen schrijven die teruglinken naar jouw relevante content

 

Hieronder enkele handige SEO tools:

Met onderstaande SEO tools kan je al gemakkelijk zelf gaan testen hoe goed jouw website het doet in de zoekmachines.

SEO, SEA of beide?

‘Welke moet ik nu kiezen?’ Dat is een vraag die wij vaak terug horen. Om deze vraag te beantwoorden, zullen we eerst kort uitleggen wat SEA is. SEA of voluit geschreven Search Engine Advertising, viel vroeger onder dezelfde koepel als SEO (Search Engine Optimization), beter bekend onder de term SEM (Search Engine Marketing). Nu wordt de term SEM enkel nog gebruikt wanneer er gesproken wordt over betaalde advertenties (Paid Search).

Hieronder enkele termen die refereren naar betaalde advertenties:

  • PPC (pay-per-click) of (pay-per-call). Alhoewel deze term voornamelijk gebruikt wordt als pay-per-click kan het ook gebeuren dat we naar deze refereren als zijnde pay-per-call. Hiervan is er pas sprake wanneer er een advertentie wordt gemaakt om een telefoongesprek te genereren via betaalde advertenties (enkel voor mobile ads).
  • CPC (cost-per-click)
  • Paid Search Advertising
  • Paid Search ads
  • CPM (cost-per-thousand impressions)

 

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

8 + 5 =

SEA voor beginners

Google AdWords is veruit het meest populaire advertising platform, gebruikt door online marketeers. Dit gevolgd door Bing Ads en Yahoo Search Ads die het significant minder goed doen dan Google. Met meer dan 85% van alle zoekopdrachten verricht via zoekmachines, is Google AdWords veruit het meest interessante platform om via te adverteren.

Wat kost een advertentie?

De prijs van een advertentie hangt af van verschillende factoren. Dit hangt af van het aantal website eigenaars die op hetzelfde zoekwoord spelen en van het aantal websitebezoekers die ernaar op zoek zijn. Deze twee factoren doen de CPC (cost-per-click) variëren. Tip: Wanneer een trefwoord een lage CPC (cost-per-click) heeft, zal dit trefwoord gemakkelijker te plaatsen zijn in de organische zoekresultaten.

Waar klikken websitebezoekers nu het meest op, SEO of SEA?

Uit verschillende studies die zich gefocust hebben op het klikgedrag van websitebezoekers is gebleken dat gemiddeld 30% van alle kliks gaan naar de betalende advertenties (SEA) en maar liefst 70% gaan via de organische zoekresultaten (SEO).

Conclusie

Indien je website nog niet over de nodige organische zichtbaarheid (SEO) beschikt, is adverteren (SEA) dus een aanrader om snel websitebezoekers over de vloer te krijgen. Adverteren kan in het begin ook een positieve invloed hebben op je SEO. Wanneer veel mensen op je website komen en niet meteen wegklikken heeft dit een positieve invloed op je organische zoekresultaten.

Wat raden wij aan, SEO, SEA of een combinatie van beiden?

Werk aan je SEO en maak tijdelijk gebruik van SEA om in het begin meer mensen te bereiken. Als je alreeds organisch wordt teruggevonden in de zoekresultaten, is betalend adverteren via Google AdWords van minder groot belang. Tenzij je een webshop hebt en je op die manier meer potentiële klanten wilt bereiken met promoties of nieuwigheden op je website. Wil je beter teruggevonden worden in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing? Contacteer ons via onze contact formulier en doe beroep op een SEO specialisten die jouw website naar de top kan brengen.

Wil je ook organisch teruggevonden worden in de zoekmachines?