Sociale Media Marketing

Wat is Sociale Media Marketing en waar kan je SMM voor inzetten?

Sociale Media Marketing of SMM in het kort is een vorm van internetmarketing dat je kan inzetten om een grotere doelpubliek aan te spreken. Je kan met Social Media Marketing doelgerichte advertentie inzetten die potentële klanten converteren tot klanten én je merkbeheid vergroten.

Welk impact heeft Sociale Media Marketing op bedrijven?

Sociale Media Marketing is een zeer krachtige tool die bedrijven, ongeacht hoe klein, kunnen hanteren om op die manier nieuwe klanten of prospecten te bereiken. Zonder er stil bij te staan, gebruiken jouw potentiële klanten alreeds sociale media, dus waarom dan niet proberen om diezelfde klanten te bereiken via hun vertrouwd sociaal platform. Als je hier nog niet aan gedacht hebt, dan mis je al een heel deel van je potentieel cliënteel. Zo kan je hen bereiken via volgende sociale media: Facebook, Instagram, Youtube, Twitter en LinkedIn. Geweldige marketing op sociale media kan jou en jouw bedrijf opmerkelijk succes opleveren. Dit kan evenwel zorgen voor een extra stimulans van de verkoop en zo ook meer leads genereren.

Wil je ook beter teruggevonden worden in de zoekmachines en meer potentiële klanten bereiken?

Maak je plan op voor Sociale Media Marketing

Vooraleer je van start gaat met het opstellen van je sociale media campagne, moet je eerst uitmaken wat het doel is van jouw bedrijf. Van start gaan zonder een sociale strategie in gedachten is zoals gedropt worden in ‘the middle of nowhere’ zonder je weg te kennen. Dit zal uiteindelijk een heus avontuur worden, maar je zal hoogstwaarschijnlijk verdwaald raken en niet toekomen op je bestemming. Maar wij helpen je je doel bepalen door jezelf de volgende vragen te stellen: Wat hoop je te bereiken met Sociale Media Marketing?, Wie is jouw doelpubliek?, Waar bevindt zich jouw doelpubliek en maken zij uberhaüpt gebruik van sociale media?, Welke boodschap wil ik overbrengen aan mijn doelpubliek?.

Sociale Media Marketing helpt je goed op weg om je doelen te bereiken.

Hieronder geven we je een aantal doelen waarbij sociale media marketing een belangrijke rol in zal spelen:

  • Verhogen van je websiteverkeer
  • Gesprekken aangaan met (potentiële) klanten en het verbeteren van de communicatie met je doelpubliek
  • Merkbekendheid (branding)
  • Positieve identiteit van je merk creëren

Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat hoe meer het gewenste doelpubliek gebruik maakt van sociale media, hoe meer en hoe sneller je die doelen zal bereiken via sociale media platformen.

Wil je ook beter teruggevonden worden in de zoekmachines en meer potentiële klanten bereiken?

Op wat baseer je jou om te bepalen welk sociale media platform het best past om jouw marketingdoelen te bereiken?

Je moet weten dat niet alle platformen hetzelfde doel hebben en niet eender wie zullen aantrekken. Je hebt tal van keuze, zoals we hierboven al vermeld hebben. Zo is er ook telkens een andere aanpak vereist bij ieder platform. Wij zullen hieronder beknopt een uitleg geven bij de meest populaire en gebruikte sociale media platformen.

Facebook marketing

Facebook is alom populair als een aangename en vriendelijke omgeving waarbij je een actieve Social Media Marketing strategie moet toepassen. Begin met het opmaken van een Facebook Business Pagina. Ondertussen goed letten op het ontwerp van de pagina, alsook de zichtbare content die zeer cruciale factoren zijn. Denk er ook aan dat Facebook voornamelijk gebruikt wordt in een losse sfeer en een relaxte omgeving. Dus probeer je content zo licht en luchtig mogelijk te maken, zodat dit niet het omgekeerde effect heeft dan wat je voor ogen had. Dit alles zal jou een beperkt bereik opleveren. Wil je meer mensen bereiken die eventueel kunnen omgezet worden tot klanten, dan moet je misschien een betaalde Facebook Ad op poten zetten.

Instagram marketing

Het bereik dat je zal hebben met Instagram, zal minder zakelijk en professioneel gericht zijn. Maar het publiek op dit platform is veel meer betrokken en actiever dan op Facebook. Ook hier gaat het vooral om het visuele, afbeeldingen, korte video’s met een duidelijke beschrijving en of verwijzende hashtags. Instagram laat je ook toe om contacten te leggen met bedrijven en vice versa.

Youtube marketing

Als het gaat om het opmaken en delen van video-content, dan moet je dit misschien eens overwegen. Dit heeft namelijk een zeer groot impact op je internet marketing strategie. Indien je een nuttige en interessante inhoud lanceert, dan is de kans groot dat je eventueel groeit in kijkers en abonnees. Dit heet dan ‘Viraal’ gaan met je video. Youtube-gebruikers houden van video waarbij ze op ontdekking kunnen gaan naar nieuwe zaken of op een creatieve manier instructies krijgen bij hoe iets gedaan of gemaakt kan worden. Je kan ook door Google opgemerkt en gerankt worden met je video inhoud.

Twitter marketing

Twitter is ontworpen om zo een wereldwijd bereik te hebben. Deze laat je toe om andere Twitter-gebruikers te volgen binnen jouw niche of verwante onderwerpen om zo ook zelf te groeien in aantal volgers. Tweet bijvoorbeeld de promoties, kortingen en nieuwtjes die van toepassing zijn op dat moment om zo ook meer mensen aan te trekken. Als je te maken hebt met positieve feedback van een tevreden klant, kan je die tweet ook gaan retweeten, zodat de anderen meer vertrouwen zouden winnen bij jouw bedrijf. Zoals je al kan afleiden, is het wel de bedoeling dat je evenwel actief interactie voert met klanten en bezoekers, dus bij vragen, moet je antwoorden zodat de credibiliteit en de service hoog scoren bij jouw firma.

LinkedIn marketing

LinkedIn is voornamelijk dé place to be voor zakelijke doeleinden. Zo kan je er contacten leggen met andere bedrijven of kan je interactie hebben met particulieren uit dezelfde branche. Dit platform laat mensen toe om vacatures te posten of zelf in aanmerking te komen voor openstaande jobaanbiedingen die op jouw lijf geschreven zijn. Jouw klanten of je bezoekers kunnen vrijblijvend een aanbeveling achterlaten op jouw LinkedIn-profiel om ook op die manier geloofwaardiger en vertrouwd over te komen naar nieuwe klanten toe.

Conclusie

Onze voorkeur gaat naar betaalde sociale advertenties. Je kan hiermee voor een zeer lage prijs een zeer groot publiek bereiken en het boost jouw SEO. Dit tenminste als je alles correct doet. De meeste sociale media platformen geven je de kans om zo gedetailleerd mogelijk je doelen vast te zetten, zodat je precies die typen mensen kunt aantrekken waarbij je het meest kans hebt om jouw product of dienst te verkopen. Heb je genoeg aan deze info om je eigen Social Media Marketing strategie op poten te zetten, dan kan je alreeds van start gaan. Hoor je niet meteen thuis tussen alle verschillende sociale media platformen, doe dan gerust beroep op ons. Bij CRE8ME, krijgt jouw bedrijf een online marketing boost om zo een groter bereik te hebben en meer klanten te genereren.

Wil je ook beter teruggevonden worden in de zoekmachines en meer potentiële klanten bereiken?