Sociale Media Marketing (SMM): Wat is het en heb ik het nodig?

Smart in

Sociale Media Marketing

Sociale Media Marketing of SMM in het kort is een vorm van internetmarketing die gebruikt wordt door bedrijven om zo online marketing te voeren. Op die manier maken ze inhoud die gebruikers kunnen delen met hun sociaal netwerk om zo meer merkbekendheid te creëren en hun bereik te vergroten.

Welk impact heeft SMM op bedrijven?

Sociale Media Marketing is een zeer krachtige tool die bedrijven, ongeacht hoe klein, kunnen hanteren om op die manier nieuwe klanten of prospecten te bereiken. Zonder er stil bij te staan, gebruiken jouw potentiële klanten alreeds sociale media, dus waarom dan niet proberen om diezelfde klanten te bereiken via hun vertrouwd sociaal platform. Als je hier nog niet aan gedacht hebt, dan mis je al een heel deel van je potentieel cliënteel. Zo kan je hen bereiken via volgende sociale media: Facebook, Instagram, Youtube, Twitter en LinkedIn. Geweldige marketing op sociale media kan jou en jouw bedrijf opmerkelijk succes opleveren. Dit kan evenwel zorgen voor een extra stimulans van de verkoop en zo ook meer leads genereren.

Wat is Social Media Marketing exact?

Wat is Social Media Marketing of SMM eigenlijk? Dit is een verzamelnaam van een bepaalde vorm van online marketing strategie, die het opmaken en het delen van je marketing op sociale media platformen inhoudt, om zo jouw digitale marketing en branding doelen te bereiken. Dit omvat allerlei activiteiten zoals posten van je inhoud, uploaden van afbeeldingen, video’s en andere content die je doelpubliek zullen aanspreken. Zo heb je ook een betaalde vorm van Social Media Advertising. Hieronder een kleine gids,tips en introductie van Social Media Marketing. Dit alles om het ‘online vertegenwoordigen van je bedrijf’-skills te verbeteren. Zo kan je al correct van start gaan met het opstellen van je Social Media Marketing strategie.

Maak je plan op voor Sociale Media & Marketing

Vooraleer je van start gaat met het opstellen van je sociale media campagne, moet je eerst uitmaken wat het doel is van jouw bedrijf. Van start gaan zonder een sociale strategie in gedachten is zoals gedropt worden in ‘the middle of nowhere’ zonder je weg te kennen. Dit zal uiteindelijk een heus avontuur worden, maar je zal hoogstwaarschijnlijk verdwaald raken en niet toekomen op je bestemming. Maar wij helpen je je doel bepalen door jezelf de volgende vragen te stellen: Wat hoop je te bereiken met Sociale Media Marketing?, WIe is jouw doelpubliek?, Waar bevindt zich jouw doelpubliek en maken zij uberhaüpt gebruik van sociale media?, Welke boodschap wil ik overbrengen aan mijn doelpubliek?.

Sociale Media Marketing helpt je goed op weg om je doelen te bereiken.

Hieronder geven we je een aantal doelen waarbij sociale media marketing een belangrijke rol in zal spelen:

  • Verhogen van je websiteverkeer
  • Gesprekken aangaan met (potentiële) klanten en evt het verbeteren van de communicatie met je doelpubliek
  • Merkbekendheid
  • Positieve identiteit van je merk creëren

Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat hoe meer het gewenste doelpubliek gebruik maakt van sociale media, hoe meer en hoe sneller je die doelen zal bereiken via sociale media platformen.

Instagram

Het bereik dat je zal hebben met Instagram, zal minder zakelijk en professioneel gericht zijn. Maar het publiek op dit platform is veel meer betrokken en actiever dan op Facebook. Ook hier gaat het vooral om het visuele, afbeeldingen, korte video’s met een duidelijke beschrijving en of verwijzende hashtags. Instagram laat je ook toe om contacten te leggen met bedrijven en vice versa.

Op wat baseer je jou om te bepalen welk sociale media platform het best past om jouw marketingdoelen te bereiken?

Je moet weten dat niet alle platformen hetzelfde doel hebben en niet eender wie zullen aantrekken. Je hebt tal van keuze, zoals we hierboven al vermeld hebben. Zo is er ook telkens een andere aanpak vereist bij ieder platform. WIj zullen hieronder beknopt een uitleg geven bij de meest populaire en gebruikte sociale media platformen.

Facebook

Facebook is alom populair als een aangename en vriendelijke omgeving waarbij je een actieve Social Media Marketing strategie moet toepassen. Begin met het opmaken van een Facebook Business Pagina. Ondertussen goed letten op het ontwerp van de pagina, alsook de zichtbare content die zeer cruciale factoren zijn. Denk er ook aan dat Facebook voornamelijk gebruikt wordt in een losse sfeer en een relaxte omgeving. Dus probeer je content zo licht en luchtig mogelijk te maken, zodat dit niet het omgekeerde effect heeft dan wat je voor ogen had. Dit alles zal jou een beperkt bereik opleveren. Wil je meer mensen bereiken die eventueel kunnen omgezet worden tot klanten, dan moet je misschien een betaalde Facebook Ad op poten zetten.

Youtube

Als het gaat om het opmaken en delen van video-content, dan moet je dit misschien eens overwegen. Dit heeft namelijk een zeer groot impact op je internet marketing strategie. Indien je een nuttige en interessante inhoud lanceert, dan is de kans groot dat je eventueel groeit in kijkers en abonnees. Dit heet dan ‘Viraal’ gaan met je video. Youtube-gebruikers houden van video waarbij ze op ontdekking kunnen gaan naar nieuwe zaken of op een creatieve manier instructies krijgen bij hoe iets gedaan of gemaakt kan worden. Je kan ook door Google opgemerkt en gerankt worden met je video inhoud.

Twitter

Twitter is ontworpen om zo een wereldwijd bereik te hebben. Deze laat je toe om andere Twitter-gebruikers te volgen binnen jouw niche of verwante onderwerpen om zo ook zelf te groeien in aantal volgers. Tweet bijvoorbeeld de promoties, kortingen en nieuwtjes die van toepassing zijn op dat moment om zo ook meer mensen aan te trekken. Als je te maken hebt met positieve feedback van een tevreden klant, kan je die tweet ook gaan retweeten, zodat de anderen meer vertrouwen zouden winnen bij jouw bedrijf. Zoals je al kan afleiden, is het wel de bedoeling dat je evenwel actief interactie voert met klanten en bezoekers, dus bij vragen, moet je antwoorden zodat de credibiliteit en de service hoog scoren bij jouw firma.

LinkedIn

LinkedIn is voornamelijk dé place to be voor zakelijke doeleinden. Zo kan je er contacten leggen met andere bedrijven of kan je interactie hebben met particulieren uit dezelfde branche. Dit platform laat mensen toe om vacatures te posten of zelf in aanmerking te komen voor openstaande jobaanbiedingen die op jouw lijf geschreven zijn. Jouw klanten of je bezoekers kunnen vrijblijvend een aanbeveling achterlaten op jouw LinkedIn-profiel om ook op die manier geloofwaardiger en vertrouwd over te komen naar nieuwe klanten toe.

Conclusie

Onze voorkeur gaat naar betaalde sociale advertenties. Je kan hiermee voor een zeer lage prijs een zeer groot publiek bereiken en het boost jouw SEO. Dit tenminste als je alles correct doet. De meeste sociale media platformen geven je de kans om zo gedetailleerd mogelijk je doelen vast te zetten, zodat je precies die typen mensen kunt aantrekken waarbij je het meest kans hebt om jouw product of dienst te verkopen. Heb je genoeg aan deze info om je eigen Social Media Marketing strategie op poten te zetten, dan kan je alreeds van start gaan. Hoor je niet meteen thuis tussen alle verschillende sociale media platformen, doe dan gerust beroep op ons. Bij CRE8ME, krijgt jouw bedrijf een online marketing boost om zo een groter bereik te hebben en meer klanten te genereren.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more

Hoe kan ik mijn SEO resultaten een boost geven in vijf stappen

Geef je SEO resultaten een boost in vijf stappen Het volgen van vijf stappen geeft al de mogelijkheid om je SEO resultaten een flinke boost te geven. Een eerste belangrijke stap is om je website mobielvriendelijk te maken. Het smartphonegebruik is gigantisch groot en Google waardeert het als je...

read more

Hoe hoger ranken in Google?

Hoe hoger ranken in Google? Ontdek het hier Hoger ranken in Google is mogelijk als je SEO technieken toepast. Het is belangrijk om je website op alle onderdelen goed te laten functioneren. De technische kant van je website moet in orde zijn. Daarnaast moet je interessante en relevante content...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

7 + 4 =