Waarom Categorieën en Tags gebruiken voor SEO?

Waarom Categorieën en Tags gebruiken voor SEO?

Het gebruik van categorieën en tags op je website is belangrijk om de SEO te verbeteren. Zo voorkomt de toepassing van een categorie dat pagina’s concurreren. Bovendien verbetert de gebruiksvriendelijkheid van je website door de optie te bieden snel te navigeren.

Categorieën en tags gebruiken voor SEO is van wezenlijk belang. In de eerste plaats is het belangrijk voor een goed resultaat in de zoekmachine. Daarnaast is het voor bezoekers van je website een gebruiksvriendelijke methode. Google vindt het overigens ook belangrijk dat je bezoekers gemak ervaren, zodat er sprake is van een dubbel positief resultaat. De categorieën en tags vormen onderdeel van de structuur van je website. Een goede structuur geeft Google bot inzicht in de opbouw van je website. Dat is goed voor de indexatie van de pagina’s in de zoekmachine. Het is natuurlijk wel handig om precies te weten wat het verschil is tussen categorieën en tags voor SEO.

Verschil tussen categorieën en tags gebruiken voor SEO

Categorieën zijn toe te passen om content te groeperen. Een simpel voorbeeld is een webshop met dameskleding als categorie. Onder deze categorie plaats je vervolgens aparte pagina’s met damesshirts, damesbroeken en bijvoorbeeld damesjassen. In WordPress is het zo dat je elk bericht onder een categorie laat vallen. Hierdoor is er sprake van een duidelijke structuur en dat komt ten goede van de SEO. Tags zijn vooral toe te passen om onderwerpen mee aan te geven waar het in de content omdraait. Zo gebruik je een ALT tag voor een afbeelding of filmpje of plaats je tags voor teksten toe. Je bezoekers krijgen zo snel informatie voorgeschoteld over de inhoud. Overigens is het niet verplicht om tags te gebruiken, maar wel handig om de aandacht op specifieke termen te richten. De bezoekers vinden zo gemakkelijk concreet extra informatie over een bepaald onderwerp.

Categorieën als bestemmingspagina’s

Categorieën op websites vormen bestemmingspagina’s en die zijn nu eenmaal belangrijk voor SEO. In het geval van een eCommerce-website zijn de categorieën zelfs belangrijker in vergelijking met berichten of individuele pagina’s. Het is ideaal als een bestemmingspagina als eerste resultaat in de zoekmachine van Google verschijnt. Bovendien is het dan belangrijk dat de bestemmingspagina de gebruikers de beste ervaring biedt. Een webshop heeft doorgaans categorieën waaronder weer allerlei producten vallen. Deze producten veranderen, zoals in een webshop voor kleding. Elk seizoen is er weer een ander aanbod van kleding. De categorieën blijven echter bestaan. Een categorie kan betrekking hebben op badkleding voor dames. Daaraan zijn dan onder meer verschillende merken van badmode te koppelen. Een voordeel is bovendien dat categorieën concurrentie tussen de verschillende pagina’s voorkomen. Elk product, merk en model dien je afzonderlijk te optimaliseren en onder de categorie badkleding dames laten vallen.

Tags als hyperlinks

Er zijn verschillende manieren om categorieën en tags te gebruiken voor SEO. Gebruik je een tag onderaan een artikel op een WordPress website? In dat geval is er sprake van het automatisch aanmaken van een hyperlink. Daarmee geef je bezoekers de mogelijkheid om extra informatie over het specifieke onderwerp te vinden. Zo is het ook mogelijk om van een tagcloud gebruik te maken. Een tagcloud bevat allerlei specifieke kernwoorden die betrekking hebben op de informatie. Overigens is het nog belangrijk om even helder te hebben waar categorieën en tags staan. Een categorie maakt onderdeel uit van het menu op je website. Dat is bij tags niet het geval. Die staan onderaan in een artikel of bijvoorbeeld links in een tagcloud. Verder is het belangrijk om bij categorieën en tags gebruiken voor SEO niet aan wildgroei te gaan doen. De website moet uiteraard wel overzichtelijk blijven qua structuur en inhoud.