Waarom focussen op long tail keywords?

Home » Digitale Marketing » Waarom focussen op long tail keywords?

Waarom is het focussen op Long Tail keywords belangrijk?

Het focussen op Long Tail keywords is een belangrijk onderdeel van de SEO strategie. Het beperkte zoekvolume betekent dat er sprake is van minder concurrentie. De zoekactie is gerichter met het gebruik van meerdere zoekwoorden. Dat leidt tot een hogere (CROconversie.

Het focussen op Long Tail keywords brengt voordelen met zich mee. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van het uitbreiden van de SEO strategie. Je doet waarschijnlijk wel aan zoekwoordenonderzoek. Daarbij gebruik je dan een of twee keywords en die zijn doorgaans nogal concurrerend. Uiteraard vormt dit eveneens een belangrijk onderdeel van de strategie voor organische zoekresultaten. De SEO strategie is echter uit te breiden met het focussen op Long Tail keywords. Daarvoor gebruik je minimaal drie woorden of je maakt er zelfs een complete zin van. Of je gebruikt meerdere woorden om een vraag te formuleren. Deze optie levert wel minder zoekverkeer op, maar is van onschatbare waarde.

Focussen op Long Tail keywords van onschatbare waarde

De onschatbare waarde is gemakkelijk te verklaren. Als iemand heel gericht zoekt met behulp van een zin of combinatie van woorden, is dat serieus te nemen. Die persoon is blijkbaar heel concreet op zoek naar een oplossing, dienst, product of antwoord. Daar speel jij dan goed op in door deze informatie aan te bieden. Door de concrete belangstelling is er sprake van een hogere conversie. Het conversieresultaat verbetert als je van een lange zoekwoordcombinatie gebruikmaakt en de focus dus op een niche legt. Bij reguliere keywords is de kans veel minder groot dat er daadwerkelijk sprake is van conversie. Uiteraard is het wel belangrijk dat je de uitgebreide SEO strategie zorgvuldig samenstelt.

Sneller en hoger ranken in de zoekmachine

Het focussen op Long Tail keywords zorgt ervoor dat je sneller en hoger rankt in Google. Dat komt omdat de lange zoekwoordcombinatie veel minder concurrerend is in vergelijking met een enkel zoekwoord. De kans is dus groot dat jij de concurrenten voorblijft of voorbijstreeft met de lange combinaties van zoekwoorden. Hierdoor is je website of webshop veel sneller vindbaar in de zoekmachine. Dat is dan weer te danken aan de hogere ranking op basis van de zoekopdracht die aansluit bij de lange zoekwoordcombinaties. De concurrentie is bijvoorbeeld hoog bij een zoekopdracht als ‘vakantie Spanje’. Maak je daar ‘vakantie B&B aan zee in Alicante’ van dan is de concurrentie al minder groot. Of als iemand zoekt op ‘damesfiets’ dan is het aanbod overweldigend groot. Een zoekopdracht als ‘zwarte damesfiets 28 inch met 7 versnellingen’ is minder concurrentiegevoelig.

Onderscheiden met niche

Lange keyword combinaties als onderdeel van de SEO strategie levert extra bezoekers op. Vooral als je de website ook nog weet te onderscheiden als niche. Ook als je niet specifiek actief bent in een niche is je website of webshop toch onderscheidend te maken. Het belangrijkste is om te benadrukken wat jouw product of dienst zo speciaal maakt. Een groepsvakantie is heel algemeen, maar een groepsvakantie voor alleenstaande ouders naar de Caribbean neigt al meer naar een niche. Dat is dan ook het onderscheidende karakter. Zo is van ieder product of dienst wel een speciaal kenmerk uit te lichten. Dat is dan ook weer te gebruiken om de long tail zoekwoorden toe te passen.

Content creëren als sluitstuk

Na het zoekwoordenonderzoek en vaststellen van de lange keyword combinaties is er nog een stap te nemen. Dat is het creëren van content rondom de lange zoekwoordcombinaties. Bijvoorbeeld in de vorm van een blog, maar ook als landingspagina. Het is ook mogelijk om je bezoekers daarbij van nog meer waardevolle content te voorzien. Bijvoorbeeld door afbeeldingen, infographics of filmpjes in de tekst op te nemen en een ALT tag te gebruiken. Op deze manier ben jij goed bezig om succesvoller te zijn dankzij het focussen op Long Tail keywords.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

14 + 14 =