Waarom is de opbouw van jouw teksten belangrijk voor SEO?

Waarom is de opbouw van jouw teksten belangrijk voor SEO?

De opbouw van de teksten op jouw website is belangrijk voor SEO. Als jouw inhoud duidelijk gestructureerd is, is uw kans om goed te scoren in Google groter. In deze blogpost vertel ik je waarom de opbouw van jouw webteksten essentieel is.

Hoe scannen websitebezoekers tekst online?

Voordat websitebezoeker beslissen of ze iets willen lezen, scannen ze meestal een tekst. Ze willen weten waar je tekst over gaat en/of deze relevant is, voordat ze deze helemaal gaan lezen.

Er zijn bepaalde delen dat websitebezoekers eerst bekijken of specifiek lezen bij het doornemen van een tekst online. Koppen (H1, H2) en ondertitels (H3, H4, etc.) zijn erg belangrijk, net als de eerste alinea van een tekst. Maar ook de eerste zinnen van elke nieuwe paragraaf vallen op bij het doornemen van een tekst.

Hoe crawlt Google een tekst?

Net zoals mensen teksten op een bepaalde manier overlopen, doet Google dat ook. Ik geef jou enkele voorbeelden van hoe Google de tekststructuur gebruikt voor de rangorde:

  • Google definieerde, in sommige van zijn patenten, rangschikking signalen zoals semantische nabijheid. Semantische nabijheid verwijst naar de nabijheid van verwante woorden in een tekst, rekening houdend met de opmaak van die tekst. Om semantische nabijheid van woorden te kunnen begrijpen, moet de structuur van jouw tekst duidelijk zijn.
  • In een ander Google-patent, “de redelijke surfer” (Engelstalig), spreekt Google expliciet over koppen. Koppen met bepaalde zoekwoorden zijn belangrijk voor het onderwerp van een bepaalde pagina.
  • Met de Hummingbird-update is Google een stuk beter geworden in het herkennen van synoniemen.

Er zijn meer patenten die erop wijzen dat de structuur van een tekst wordt gebruikt om de tekst te begrijpen. Google is in de loop van de tijd veel beter geworden in het analyseren van inhoud. Hoe beter je schrijft, hoe gemakkelijker het wordt voor Google om jouw inhoud te begrijpen en daarom te rangschikken. Bovendien werkt Google hard om taal echt te begrijpen. In 2019 introduceerde Google bijvoorbeeld BERT (Engelstalig), een Natural Language Processing (NLP) -model dat Google helpt taal beter te begrijpen om relevantere resultaten te kunnen bieden.

Het opstellen van artikelen met een duidelijke tekststructuur heeft ook om een ​​andere reden een positief effect op de ranglijst. Goed gestructureerde teksten hebben lagere bouncepercentages en hogere kansen om aandacht van sociale media te krijgen. Dit leidt op zichzelf al tot hogere rankings in de SERP’s.

Tips voor het verbeteren van de opbouw van jouw tekst

Als je de opbouw van jouw tekst wil verbeteren, moet je letten op:

  • Je titels (H1, H2, H3)
  • De eerste alinea van uw tekst (in bold)
  • De eerste zin van elke nieuwe paragraaf

Koppen

Koppen moeten aantrekkelijk zijn en duidelijk de inhoud van de alinea eronder vermelden. Met koppen kunnen jouw lezers snel jouw teksten doornemen en beslissen of ze jouw artikel volledig willen lezen of enkel een deel ervan. Ik raad je aan om een ​​koptekst boven elke lange alinea te plaatsen. Op deze manier hebben jouw lezers een duidelijker beeld over waar de tekst over gaat. 

Het eerste paragraaf

Je moet duidelijk formuleren waar jouw bericht over gaat in de eerste paragraaf. In gedrukte teksten begint een schrijver meestal met een teaser, maar daar is geen tijd voor als je voor het web schrijft. Je hebt slechts seconden om de aandacht van jouw lezers te trekken. Zorg ervoor dat de eerste paragraaf het doel van jouw tekst vertelt. Op die manier maak je het jouw lezers gemakkelijk om erachter te komen waar jouw blogbericht over gaat. En je vertelt Google waar jouw bericht over gaat. Dat wordt ook wel de omgekeerde piramide-stijl genoemd. Vergeet niet jouw focus zoekwoord in die eerste alinea te plaatsen!

Kernzinnen

Zorg ervoor dat de eerste zin van jouw paragraaf de belangrijkste is, dat is de kernzin van deze paragraaf. Mensen lezen immers de eerste zin van elke nieuwe paragraaf terwijl ze de inhoud overlopen. De andere zinnen in een paragraaf gaan dieper in op die eerste kernzin. De kans is groot dat Google extra aandacht aan deze zinnen besteedt om het onderwerp van een tekst te bepalen. Het zijn geweldige plaatsen om jouw trefwoord te gebruiken, indien mogelijk. Als je een goed gestructureerd artikel schrijft en op het onderwerp blijft, komt jouw zoekwoord vanzelf in veel kernzinnen naar voren.

Conclusie

De opbouw van jouw teksten is belangrijk om lezers naar jouw blog te trekken, maar ook om SEO-redenen. Goed gestructureerde en goed geschreven teksten schrijven is echter niet eenvoudig. Heb je hierbij hulp nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Pro tip: Heb je een WordPress website? Dan heb ik goed nieuws voor jou! Het WordPress CMS is veruit het beste platform als het op SEO-plugins aankomt. Ons voorkeur gaat naar dat van Yoast. Wij raden iedereen met een WordPress site aan om een een kijkje te nemen naar het Yoast SEO premium plugin. Je zal er geen spijt van hebben.