Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website

UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een belangrijk factor voor de ranking. Het doel van de zoekmachine is om een perfecte aansluiting te bieden op de bezoekersvraag. Het draait dus om de bezoekersintentie. Als jij de ultieme gebruikerservaring biedt, heb je bij Google een streepje voor. User Experience is overigens een breed begrip en gaat niet alleen over het snel laden van websites en gemakkelijk navigeren. UX omvat veel meer belangrijke factoren en draait om de totale beleving. Als je een fantastisch draaiende site hebt, die weinig waarde biedt qua content, ontbreekt er al iets.

Belangrijke kenmerken van de User Experience

Er zijn meerdere belangrijke kenmerken op UX van toepassing, waarbij het gaat om de effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid. Alle interactie van gebruikers op je website zijn betrokken bij het bepalen van de User Experience. Wist je dat bijna 90% van de bezoekers afhaakt bij een website die gebruiksonvriendelijk is? Dat bepaalt ook nog maar eens het belang van een optimale gebruikerservaring. Het beste is om bij alles wat je doet je website te laten aansluiten op verwachtingen van mensen. Bereikt een bezoeker van jouw website het doel? Is de juiste informatie te vinden of vindt de bezoeker het ideale product of dienst?

Naast het bieden van content die het meest waardevol is voor de zoekintentie spelen technische elementen een rol. Een snelle laadtijd bijvoorbeeld. Of een duidelijke structuur om bezoekers eenvoudig te laten navigeren. Vergeet daarbij ook niet om voor interne links te zorgen. Jij moet het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om de User Experience te optimaliseren. Uiteraard is het belangrijk dat jij je doelgroep kent. Kennis van je doelgroep is van grote waarde om met je content aansluiting te bieden op de zoekintentie. Als je een website maakt, is het van groot belang om de interface te testen. Loop je tegen problemen aan? Dan lopen bezoekers daar ook tegenaan. Die problemen moet je dus eerst oplossen. Het is ook mogelijk om een test uit te voeren onder bestaande bezoekers. Die geef je dan de gelegenheid hun gebruikerservaring te beoordelen.

Voordelen van ultieme gebruikerservaring

Het is belangrijk voor Google dat de gebruikerservaring goed is. Dat heeft invloed op je positie in de organische zoekresultaten. Google wil in de resultaten de relevantste websites tonen die aansluiten op de zoekvraag.  Pas je UX design toe op je website, dan biedt dat meerdere voordelen. Je komt hoger in Google en krijgt meer bezoekers en de kans op conversie is groter. Als jij alles biedt wat de bezoeker wil, is de stap naar conversie nog maar heel klein. Daar profiteer je dus ook nog eens van met de toepassing van User Experience design. Een ander voordeel is dat het maken van foutjes door gebruikers van je website geminimaliseerd is. Bovendien hebben klanten minder de neiging om vragen te stellen als alles duidelijk voor hen is.

Bezoekersbeleving

De bezoekersbeleving sluit uiteraard weer aan op de ultieme gebruikerservaring. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk dat je website er goed uitziet. De beleving en ervaring zijn elementen die nauw met elkaar verbonden zijn. Denk maar eens aan de customer journey die tegenwoordig in de commerciële tak zo van belang is. User Experience is in deze tijd van groot belang om bezoekers te ontvangen en om waardering van Google te krijgen. Als je hier geen aandacht aan besteedt, weet je zeker dat je kansen laat liggen.