Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website

UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een belangrijk factor voor de ranking. Het doel van de zoekmachine is om een perfecte aansluiting te bieden op de bezoekersvraag. Het draait dus om de bezoekersintentie. Als jij de ultieme gebruikerservaring biedt, heb je bij Google een streepje voor. User Experience is overigens een breed begrip en gaat niet alleen over het snel laden van websites en gemakkelijk navigeren. UX omvat veel meer belangrijke factoren en draait om de totale beleving. Als je een fantastisch draaiende site hebt, die weinig waarde biedt qua content ontbreekt er al iets.

Belangrijke kenmerken van de User Experience

Er zijn meerdere belangrijke kenmerken op UX van toepassing, waarbij het gaat om de effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid. Alle interactie van gebruikers op je website zijn betrokken bij het bepalen van de User Experience. Wist je dat bijna 90% van de bezoekers afhaakt bij een website die gebruiksonvriendelijk is? Dat bepaalt ook nog maar eens het belang van een optimale gebruikerservaring. Het beste is om bij alles wat je doet je website te laten aansluiten op verwachtingen van mensen. Bereikt een bezoeker van jouw website het doel? Is de juiste informatie te vinden of vindt de bezoeker het ideale product of dienst?

Naast het bieden van content die het meest waardevol is voor de zoekintentie spelen technische elementen een rol. Een snelle laadtijd bijvoorbeeld. Of een duidelijke structuur om bezoekers eenvoudig te laten navigeren. Vergeet daarbij ook niet om voor interne links te zorgen. Jij moet het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om de User Experience te optimaliseren. Uiteraard is het belangrijk dat jij je doelgroep kent. Kennis van je doelgroep is van grote waarde om met je content aansluiting te bieden op de zoekintentie. Als je een website maakt, is het van groot belang om de interface te testen. Loop je tegen problemen aan? Dan lopen bezoekers daar ook tegenaan. Die problemen moet je dus eerst oplossen. Het is ook mogelijk om een test uit te voeren onder bestaande bezoekers. Die geef je dan de gelegenheid hun gebruikerservaring te beoordelen.

Voordelen van ultieme gebruikerservaring

Het is belangrijk voor Google dat de gebruikerservaring goed is. Dat heeft invloed op je positie in de organische zoekresultaten. Google wil in de resultaten de relevantste websites tonen die aansluiten op de zoekvraag.  Pas je UX design toe op je website dan biedt dat meerdere voordelen. Je komt hoger in Google en krijgt meer bezoekers en de kans op conversie is groter. Als jij alles biedt wat de bezoeker wil, is de stap naar conversie nog maar heel klein. Daar profiteer je dus ook nog eens van met de toepassing van User Experience design. Een ander voordeel is dat het maken van foutjes door gebruikers van je website geminimaliseerd is. Bovendien hebben klanten minder de neiging om vragen te stellen als alles duidelijk voor hen is.

Bezoekersbeleving

De bezoekersbeleving sluit uiteraard weer aan op de ultieme gebruikerservaring. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk dat je website er goed uitziet. De beleving en ervaring zijn elementen die nauw met elkaar verbonden zijn. Denk maar eens aan de customer journey die tegenwoordig in de commerciële tak zo van belang is. User Experience is in deze tijd van groot belang om bezoekers te ontvangen en om waardering van Google te krijgen. Als je hier geen aandacht aan besteedt, weet je zeker dat je kansen laat liggen.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more
Landingspagina’s maken die converteren

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

2 + 5 =