Waarom je beter een lijdende vorm niet gebruikt in jouw SEO teksten

Waarom je beter geen lijdende vorm gebruikt in SEO teksten

Een lijdende je vorm in je SEO teksten komt passief over. Bovendien creëer je daarmee afstandelijkheid tot de lezer. Je wilt dat de bezoeker van je website zich betrokken voelt. Daarom is het beter de lijdende vorm niet in je teksten te gebruiken. Een passieve zin leeft niet en bij een actieve zin krijg je dat gevoel wel. Een ander nadeel van de lijdende vorm is dat de zinnen vaak langer zijn. Dat zorgt er weer voor dat het moeilijker is de tekst te lezen en te begrijpen. Een zin als ‘Paul wordt altijd uitgelachen door zijn klasgenoten’ is passief. ‘Zijn klasgenoten lach Paul altijd uit’ is actief. Het is een klein verschil dat voor je lezers een wereld van verschil is.

Lijdende vorm niet gebruiken in SEO teksten: maak actieve zinnen

Ben je gewend om teksten te schrijven zonder op het gebruik van de lijdende vorm te letten? Dan is het een kwestie van wennen om het anders te doen. Je went vanzelf aan het vermijden van werkwoorden als ‘worden en kunnen’. Het is gewoon een kwestie van even omschakelen. In bepaalde situaties levert het nog wel eens problemen op om de lijdende vorm te vermijden. In dat geval is het aan te raden om op zoek te gaan naar een ander werkwoord. Het gaat erom dat de zin klopt en actief is in plaats van passief. In een lijdende zin is het personage passief en niet actie. Gebruik je de actieve vorm dan is je personage ineens handelend bezig. Het verhaal gaat veel meer leven als je het personage laat handelen.

Vind je het lastig om van een lijdende zin een actieve zin te maken? Daar is wel een handig trucje voor. Stel de vraag bij een passieve zin ‘Door wie?’ en het is gemakkelijk om de zin actief te maken. Bijvoorbeeld ‘Gisteren heeft Jan veel pijn geleden toen hij door Peter op zijn neus werd geslagen’. Als je dan aan ‘Door wie?’ denkt, weet je dat Peter sloeg en Jan het slachtoffer was. De actieve zin luidt dan: ‘Peter sloeg Jan gisteren op zijn neus en dat deed hem veel pijn’. Of ‘Jan leed gisteren veel pijn nadat Peter hem op zijn neus sloeg’. Passieve zinnen zijn minder aantrekkelijk. Het is voor de populariteit van je website belangrijk dat je aantrekkelijke teksten schrijft. Een bezoeker haakt sneller af als je alleen maar lijdende zinnen gebruikt. Bij een actieve vorm neem je de bezoeker als het ware mee in het verhaal. Er is direct sprake van betrokkenheid.

Wanneer wel passieve zinnen gebruiken?

Je ontkomt er niet altijd aan om geen lijdende vorm toe te passen. Het is ook niet zo dat je nooit een passieve zin mag gebruiken in SEO teksten. In bepaalde situaties versterkt een passieve zin het verhaal. Bijvoorbeeld als een korte passieve bijzin. Het is bovendien ook een manier om juist wel afstand te creëren. Verder is het zo dat een lijdende zin niet actief is te maken als er levende wezens onderdeel vanuit maken.

Het is het beste om teksten te schrijven vanuit een actieve vorm. Dat er lijdende zinnen deel van uitmaken, is geen probleem zolang die maar niet overheersen. Heb je een tekst geschreven en denk je dat die toch te passief is? Lees de tekst zelf eens na. Of gebruik de mogelijkheid in Word om van een bepaald woord het aantal te tellen. Dan zie je in een oogopslag hoe vaak je de lijdende werkwoorden gebruikt. Per zin is het dan mogelijk om deze aan te passen.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more
Landingspagina’s maken die converteren

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

14 + 6 =