Wat is een zoekwoorden strategie?

Home » Digitale Marketing » Wat is een zoekwoorden strategie?

Wat is een zoekwoorden strategie en hoe pas je die toe?

Een zoekwoorden strategie vormt een basisonderdeel van SEO. Om verkeer naar je website te krijgen, moet je weten waar je bezoekers naar zoeken. Daar doe je heel gericht onderzoek naar om vervolgens op basis daarvan een gedegene SEO strategie te ontwikkelen.

Een zoekwoorden strategie is het op basis van belangrijke zoektermen een plan ontwikkelen om de SEO van je website te verbeteren. De zoekmachine speelt hierin een belangrijke rol. Bezoekers komen doorgaans op websites door een zoekterm in te voeren. Op basis daarvan zijn de relevante resultaten in de zoekmachine te zien. Als jij weet waar jouw doelgroep naar zoekt, is dat de basis om een zoekwoorden strategie te ontwikkelen. Je begint met het doen van een zoekwoordenonderzoek. Het is namelijk ook van belang dat je weet hoe vaak men een bepaalde zoekterm gebruikt. Het is interessant om die zoekwoorden te gebruiken die populair zijn in de zoekmachine.

Zoekwoorden strategie begint met zoekwoordenonderzoek

Het keyword onderzoek is de basis. Dit onderzoek is op meerdere manieren uit te voeren. Bijvoorbeeld door eerst eens te kijken naar waar je concurrenten op te vinden zijn. Je eigen website vormt uiteraard het uitgangspunt. Wil je dat mensen je vinden op een product of dienst? Dan gebruik je dat thema en is het de bedoeling om de beste keywords te vinden die voor de strategie in te zetten zijn. Je hoeft het wiel niet helemaal zelf uit te vinden, want er zijn diverse tools die zijn te gebruiken. Bijvoorbeeld Google Keyword Planner Tool van Google Adwords. Dit is een hulpprogramma waarmee je inzicht in onder meer het zoekvolume krijgt. Heb je een webshop en verkoop je fietsen? Dan zijn de keywords daaraan gerelateerd. Bijvoorbeeld ´fiets kopen´ of ´damesfiets 28 inch´. Brainstormen is een goede manier om een hele lijst met zoekwoorden samen te stellen en daar onderzoek naar te doen.

Long tail zoekwoorden

De kans is aanwezig dat de concurrentie je voorblijft met de zoekresultaten, maar daar is een oplossing voor. Het is namelijk ook mogelijk om een zoekwoorden strategie te ontwikkelen met zogenoemde long tail kewyords. Hiervoor gebruik je een combinatie van minimaal drie kewyords om onderzoek te doen. De concurrentie is veel minder groot op basis van long tail keywords in vergelijking met losse zoekwoorden. Laat je dit onderdeel zijn van je SEO strategie dan blijf je daarmee je concurrent in ieder geval wel voor. Bij het voorbeeld van een webshop die fietsen verkoopt, is ´blauwe damesfiets 28 inch met versnellingen´ en long tail keyword. De kans op conversie is hierdoor eveneens groter, want de potentiële klant is gericht op zoek naar een specifieke fiets.

Strategie toepassen

Na het afronden van het zoekwoorden onderzoek is de strategie verder uit te werken. Het is belangrijk dat je content ontwikkelt met de verwerking van keywords. Bijvoorbeeld als je producten verkoopt met het optimaliseren van categorie- en productpagina’s. Dat is al een goed begin, maar het is ook aan te raden om specifieke landingspagina’s te maken. Bijvoorbeeld ook voor de long tail zoekwoorden. Het is ook mogelijk om wekelijks een blog te schrijven en die op je website op webwinkel te plaatsen.

Of een gastblog te schrijven, zodat je ook vindbaar bent op andere websites. Het is natuurlijk geen statisch gebeuren, want de wereld blijft in beweging. Daarom is het ook belangrijk om te evalueren en te analyseren. Op basis daarvan is de zoekwoorden strategie aan te passen en verder te ontwikkelen. De concurrentie blijft ook niet stilstaan en het is dus ook aan te raden om de strategie up to date te houden. SEO is namelijk een constante bezigheid waar je steeds mee bezig bent.

Wie zijn we en wat doen we?

Wij, bij CRE8ME zijn een creatief team van gepassioneerde digitale marketeers met een uitgebreide kennis aan online marketing. Door onze knowhow binnen de digitale wereld te combineren met de expertise van jouw bedrijfstak brengen we jouw bedrijf naar hogere sferen.

Heb je vragen?

Word jij ook teruggevonden in de zoekmachines? Wij testen het gratis voor jou.

4 + 9 =