Wat is een zoekwoorden strategie?

Wat is een zoekwoorden strategie en hoe pas je die toe?

Een zoekwoorden strategie vormt een basisonderdeel van SEO. Om verkeer naar je website te krijgen, moet je weten waar je bezoekers naar zoeken. Daar doe je heel gericht onderzoek naar om vervolgens op basis daarvan een gedegene SEO strategie te ontwikkelen.

Een zoekwoorden strategie is het op basis van belangrijke zoektermen een plan ontwikkelen om de SEO van je website te verbeteren. De zoekmachine speelt hierin een belangrijke rol. Bezoekers komen doorgaans op websites door een zoekterm in te voeren. Op basis daarvan zijn de relevante resultaten in de zoekmachine te zien. Als jij weet waar jouw doelgroep naar zoekt, is dat de basis om een zoekwoorden strategie te ontwikkelen. Je begint met het doen van een zoekwoordenonderzoek. Het is namelijk ook van belang dat je weet hoe vaak men een bepaalde zoekterm gebruikt. Het is interessant om die zoekwoorden te gebruiken die populair zijn in de zoekmachine.

Zoekwoorden strategie begint met zoekwoordenonderzoek

Het keyword onderzoek is de basis. Dit onderzoek is op meerdere manieren uit te voeren. Bijvoorbeeld door eerst eens te kijken naar waar je concurrenten op te vinden zijn. Je eigen website vormt uiteraard het uitgangspunt. Wil je dat mensen je vinden op een product of dienst? Dan gebruik je dat thema en is het de bedoeling om de beste keywords te vinden die voor de strategie in te zetten zijn. Je hoeft het wiel niet helemaal zelf uit te vinden, want er zijn diverse tools die zijn te gebruiken. Bijvoorbeeld Google Keyword Tool. Dit is een hulpprogramma waarmee je inzicht in onder meer het zoekvolume krijgt. Heb je een webshop en verkoop je fietsen? Dan zijn de keywords daaraan gerelateerd. Bijvoorbeeld ´fiets kopen´ of ´damesfiets 28 inch´. Brainstormen is een goede manier om een hele lijst met zoekwoorden samen te stellen en daar onderzoek naar te doen.

Long tail zoekwoorden

De kans is aanwezig dat de concurrentie je voorblijft met de zoekresultaten, maar daar is een oplossing voor. Het is namelijk ook mogelijk om een zoekwoorden strategie te ontwikkelen met zogenoemde long tail kewyords. Hiervoor gebruik je een combinatie van minimaal drie kewyords om onderzoek te doen. De concurrentie is veel minder groot op basis van long tail keywords in vergelijking met losse zoekwoorden. Laat je dit onderdeel zijn van je SEO strategie dan blijf je daarmee je concurrent in ieder geval wel voor. Bij het voorbeeld van een webshop die fietsen verkoopt, is ´blauwe damesfiets 28 inch met versnellingen´ en long tail keyword. De kans op conversie is hierdoor eveneens groter, want de potentiële klant is gericht op zoek naar een specifieke fiets.

Strategie toepassen

Na het afronden van het zoekwoorden onderzoek is de strategie verder uit te werken. Het is belangrijk dat je content ontwikkelt met de verwerking van keywords. Bijvoorbeeld als je producten verkoopt met het optimaliseren van categorie- en productpagina´s. Dat is al een goed begin, maar het is ook aan te raden om specifieke landingspagina´s te maken. Bijvoorbeeld ook voor de long tail zoekwoorden. Het is ook mogelijk om wekelijks een blog te schrijven en die op je website op webwinkel te plaatsen.

Of een gastblog te schrijven, zodat je ook vindbaar bent op andere websites. Het is natuurlijk geen statisch gebeuren, want de wereld blijft in beweging. Daarom is het ook belangrijk om te evalueren en te analyseren. Op basis daarvan is de zoekwoorden strategie aan te passen en verder te ontwikkelen. De concurrentie blijft ook niet stilstaan en het is dus ook aan te raden om de strategie up to date te houden. SEO is namelijk een constante bezigheid waar je steeds mee bezig bent.

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog tool en waarvoor wordt het gebruikt?

Wat is de Screaming Frog Tool en waarvoor dient het bij SEO? De Screaming Frog tool is een gratis SEO tool die je gebruikt voor de technische beoordeling van je website. Uiteraard om te analyseren of je website technisch voldoet om hoog te scoren in de zoekmachine. De Screaming Frog SEO tool is...

read more
Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Waarom is UX (User Experience) belangrijk?

Ontdek het belang van de User Experience (UX) voor je website UX staat voor User Experience en daarbij draait het om de gebruikerservaring van je website. Die is niet alleen voor je bezoekers van belang, maar misschien nog wel meer voor Google. In het algoritme is de gebruikerservaring een...

read more
Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO

Waarom het doel van jouw teksten belangrijk is voor SEO? Ontdek het hier! Het doel van teksten op een website is belangrijk voor SEO. Net als dat de structuur en opbouw daarvoor van belang is. Weet je waarom het doel zo belangrijk is? Door een doel te bepalen, weet je voor wie en waarover je...

read more
Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Als digitale marketeer kan je ons altijd online of achter een computerscherm terugvinden 😉

15 + 8 =