Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een essentieel aspect van SEO. Ja kan het perfecte blogartikel schrijven, maar als zoekmachines er niet minstens één link naar kunnen volgen, zal je hoogstwaarschijnlijk geen websitebezoekers over de vloer krijgen. Om  er voor te zorgen dat Google je blogartikel terugvindt, zal je moeten linken aan een website met een hoog domeinautoriteit. Hoe meer links, hoe beter. Maar let op, de kwaliteit van links is belangrijk! Niet elke link heeft dezelfde waarde. Erger nog: sommige links kunnen jouw site negatief beïnvloeden. Hier leggen we uit hoe linkbuilding precies werkt.

Wat is een link?

Simpel gezegd, een link of een hyperlink, is een verbinding tussen twee pagina’s op internet. Met een link kunt u mensen naar een pagina, bericht, afbeelding, etc.. op het internet verwijzen. In de eerste instantie zijn deze links bedoeld voor mensen: met een link kun je gemakkelijk van de ene naar de andere webpagina verwezen worden.

Maar links zijn ook goed voor zoekmachines; zoekmachine robots/spiders volgen links om pagina’s op internet te ontdekken. Dit wordt crawlen genoemd. Om een robot je website te laten vinden, heb je dus minstens één hyperlink nodig van een website die al wordt gecrawld. Ervoor zorgen dat je die eerste link krijgt, is een van de dingen die je echt moet doen wanneer je een gloednieuwe website lanceert.

Een link in HTML

In de programmeertaal HTML ziet een hyperlink er als volgt uit:

<a href={https://cre8me.be/seo/> Wat is SEO? </a>.

Het eerste deel bevat de URL waarnaar je wilt linken. In dit geval is dit de URL van onze SEO pagina (https://cre8me.com/seo/). Het tweede deel (Wat is SEO?) toont de aanklikbare tekst die je op de pagina te zien krijgt. We noemen dit stuk tekst ‘de ankertekst’.

Ankertekst

De ankertekst heeft twee doelen: het moet beschrijven waar de gekoppelde pagina over gaat en het moet mensen aansporen om te klikken. Als een link een goed gemaakte ankertekst heeft, heeft dit twee voordelen:

  • Meer mensen klikken erop, wat leidt tot meer direct verkeer.
  • Het helpt zoekmachines te begrijpen waar jouw pagina over gaat, wat mogelijk leidt tot meer verkeer via de organische zoekresultaten van de zoekmachines. Natuurlijk kan je niet bepalen hoe anderen naar jouw site linken, maar je kan deze strategie gebruiken om jouw interne links te verbeteren.

Linkbuilding?

Linkbuilding verwijst naar de marketinginspanningen om links van andere websites naar jouw website te krijgen. Het wordt gezien als een van de krachtigste tools om een hogere positie te behalen voor jouw website in zoekmachines zoals Google. Als veel links van hoge kwaliteit naar een bepaalde pagina leiden, beschouwen de algoritmes van de zoekmachines het als een populair en/of zinvol artikel en zullen daarom beter hoger scoren en een hogere rangschikking krijgen in de zoekresultaten.

Link kwaliteit

Links zijn niet allemaal gelijk. Sommige links zijn meer waard dan andere. Een link van een gezaghebbende website, bij voorkeur actueel gerelateerd aan jouw website, is bijvoorbeeld meer waard dan een willekeurige link van een kleine website die niemand kent. Wanneer je bv. een restaurant hebt, wil je een link van een website met een hoog domein autoriteit die gerelateerd is aan jouw onderwerp. Dat maakt het kiezen van websites, waarvan je graag links zou krijgen, gemakkelijker. Maar tegelijkertijd maakt het een stuk moeilijker om die felbegeerde links van hoge kwaliteit te krijgen.

Wat je zeker niet mag doen.

Omdat linkbuilding niet eenvoudig is, zijn er in het verleden veel black hat linkbuilding methodes ontstaan. Mensen probeerden het systeem te hacken, bijvoorbeeld door links te kopen van linkfarms of PBN (private blog network). Daarom heeft linkbuilding een ietwat vervelende reputatie. Bijgevolg kwam Google tussenbeide met zware sancties als gevolg. Als jouw site wordt gelinkt aan websites met een twijfelachtige reputatie, kan deze volledig verdwijnen uit de zoekresultaten. Je ziet dus beter af van deze risicovolle trucs voor linkbuilding. Als je het echter eerlijk en slim speelt, kun je veel winnen aan linkbuilding en een toppositie veroveren in de zoekresultaten.

Wat moet je doen om links te krijgen?

Nu komen we bij de vraag van 1 miljoen Euro: wat moet je doen om die waardevolle links te krijgen? Wij geloven in een holistische benadering van linkbuilding. Je moet een website maken waar mensen naar willen linken. Het klinkt zo simpel: maak hoogwaardige, grappige, originele of uitzonderlijke inhoud die mensen willen lezen en delen. 

Maar hoe doe je dit? Ontdek eerst en vooral wie je publiek is. Wie probeer je te bereiken met je inhoud? Wat voor soort inhoud hebben jouw potentiële websitebezoekers nodig? Welke informatie zoeken ze en wat voor vragen stellen ze? Welke woorden gebruiken ze? En wat voor soort websites bezoeken ze?

Als je deze vragen kan beantwoorden, is het gemakkelijker om inhoud te maken die past bij de behoeften van jouw doelgroep. Wanneer je die pagina met waardevolle inhoud voor jouw doelgroep hebt gemaakt en je weet welke websites jouw doelgroep bezoeken, heb je een startpunt voor het aanmaken van links. Je kan nu beginnen met het bereiken van website-eigenaren die een potentiële link kunnen plaatsen op hun website. Dat is kort gezegd wat linkbuilding is. Daarom is het belangrijk om de juiste niche voor jouw website, webshop of blog te targeten. Deze focus vermindert het aantal mensen waarmee je contact mee moet opnemen en verhoogt de kans dat je daadwerkelijk een link krijgt.

Mensen linken alleen van hun website naar die van jouw als deze in het belang van hun publiek (of hun eigen belang) is. Ze overtuigen om te linken zal alleen gebeuren als jouw product of inhoud echt uitzonderlijk is. Als je ze gratis aanbiedt om je product te proberen of te gebruiken (als je er een hebt), zullen ze misschien toehappen. En zorg er altijd voor dat je persoonlijk contact met hen opneemt, omdat dit tot betere resultaten zal leiden.

Conclusie

Linkbuilding vereist tijd, moeite én doorzettingsvermogen. Heb je de nodige tijd om er zelf aan te werken, bekijk dan zeker eens onze andere blog- en handboek artikels. Lijkt het jouw wat veel en/of heb je geen tijd genoeg om het zelf te doen. Contacteer ons dan voor meer informatie.