Webdesign: wat is het en waarvoor wordt het toegepast?

Smart in

Webdesign Marketing

Bij het ontwikkelen van een webshop moet je een duidelijk webdesign voor ogen hebben, die vormgeeft aan je site of webshop. Dit omvat niet enkel het zichtbare grafische, maar ook alle nodige codering achter de schermen. Een website / webshop moeten steeds onderhouden worden.

Wat begrijpen we daaronder?

Webdesign is één van de kernpunten van het ontwikkelen van websites, webblogs en webshops. Hierbij moet er een duidelijk ontwerp bedacht en gekozen worden door de webdesigner en of webdeveloper. De specialisten gaan hierna op zoek naar bijpassende en gerelateerde afbeeldingen, HTML – opmaak en zorgen voor het grafisch design, de standaardisatie en de bruikbaarheid van de website.

Webdesign omvat niet enkel het voorste deel, dus niet enkel het zichtbare gedeelte, maar ook alle ontwikkelingen en functies achter de schermen, met name de codering. Bij deze is het dus vereist dat de ontwerpers de nodige vaardigheden bezitten die noodzakelijk zijn voor de opmaak en onderhoud van een website.

Webdesign is een ruim begrip die volgende punten omvat:

  • ontwerp van de website, ook grafisch gezien
  • interface ontwerp
  • autorisatie
  • codering
  • zorgen voor gebruiksvriendelijkheid (UX, UXD en UI)
  • mobielvriendelijk en past op elk scherm
  • SEO

Zoals je kan lezen is het niet evident om van nul een website op te bouwen die nog eens super goed scoort in de zoekmachines zoals Google. Als je over een deel van de vaardigheden beschikt, dan kan je misschien al een aanzet creëren voor jezelf. Maar je zal zien, dat je toch voor aantal zaken beroep zou kunnen doen op een webdesigner of een SEM (search engine marketing) specialist.

Webshop: wat is het doel hiervan?

Ook een specifiek gedeelte van webdesign is een webshop. Webshops of e-commerce zijn een groot onderdeel met een specifiek webdesign. Dit is eigenlijk een onderdeel van een website waar je producten en of diensten kunt kopen of verkopen tussen bedrijf en klant, maar ook tussen bedrijven onderling. Hierop kan je je volledige layout laten bepalen aan de hand van jouw doelpubliek. Via webshops kan je allerlei verschillende zaken aanbieden, zoals bv: producten: reizen, kleren, voeding, multimedia,… Je kan je doelpubliek ook definiëren en verfijnen, door middel van leeftijd, geslacht, rubriek en regio. Ook hiermee kan je dus alle kanten uit. Denk eraan, jouw hoofddoel is nog steeds de bezoeker de ultieme tocht laten beleven terwijl hij of zij op zoek gaat naar de gewenste resultaten.

CMS (Content Management System) wat begrijpen we hieronder?

CMS (Content Management System) of Inhoudbeheersysteem is een applicatie die jou de kans geeft om zonder enige achtergrond in deze sector, allerlei gegevens en documenten en dergelijke te publiceren. Maar enkel een gewone tekst zonder enige ontwerp of layout zal niet aanslaan noch bij de bezoekers, noch bij Google. Wat  nadelig is voor de bounce rate.  Velen kennen CMS misschien niet onder deze naam, maar waarschijnlijk wel de platformen die eronder vallen, zoals: WordPress, Drupal en Magento die behoren tot de meer populaire CMS systemen.

Wij gaan je laten verdiepen in de meest populaire wereld van WordPress. Je moet weten dat bijna ¼ van alle websites ondersteund worden door WordPress. Deze is eerder een open source platform, wat betekent dat iedereen hier gebruik kan van maken en deze voor iedereen toegankelijk is. Ook worden er hier tal van gratis thema’s en plugins aangeboden die je kan toepassen bij het kosteloos maken van een starterswebsite. Een klein minpuntje bij alle open source platformen zoals bv. WordPress is dat de gratis thema’s en plugins vaak ietwat beperkt zijn en als je toch professioneel wilt te werk gaan, zal je alsnog beroep moeten doen op een betalende thema en of plugins, zoals onder andere het Divi thema of het Seedprod coming soon plugin.

Daarnaast heb je ook verschillende sitebuilders (Wix.com en SquareSpace.com), waar je kant en klare templates kunt benutten door tekst en afbeelding aan toe te voegen. Maar jammer genoeg zijn er ook hier wat ongemakken die minder gunstig zijn voor je website, webblog of webshop. Deze sitebuilders beschikken meestal niet over een goede SEO score en verhinderen jou om extra functionaliteiten aan toe te voegen. Ook is het kostenplaatje op lange termijn veel hoger.

Verschil tussen User Experience WebDesign en User Interface.

Wat ook één van de cruciale factoren is bij het maken van een WordPress website, is de UX / UXD (User Experience / User Experience Design). Dit is een belangrijk proces die voornamelijk gericht is om de gebruiksvriendelijkheid van de website te bepalen. Jouw site moet gemakkelijk en logisch bruikbaar zijn, vlot toegankelijk en efficiënt. Naast UX zal je te maken hebben met de UI ( = User Interface). Deze twee hangen meestal samen. Heel kort samengevat zorgt het UI voor al het grafische en het zichtbare van een ontwerp.

Webhosting

Webhosting of Web Hosting is eigenlijk een betalende dienst die ervoor zorgt dat bedrijven en of particulieren hun ontworpen website of blog online kunnen plaatsen. Zoals je al reeds hebt kunnen lezen, kan je niet zomaar van start gaan zonder een webhostingspakket. Hierbij doe je beroep op een Webhosting bedrijf die je de nodige tools ter beschikking stelt om de bezoekers op jouw site te laten komen. Van zodra je een website gemaakt hebt, onder een bepaalde domeinnaam, worden alle website gegevens opgeslagen op een beveiligde server. Telkens er een bezoeker jouw domeinnaam of webadres intypt, worden er gegevens vrijgegeven vanuit die server, zodat de klant alle info te zien krijgt. Een mooi voorbeeld van een Web Hostingsprovider is Versio. Zij bieden jou de kans om op zoek te gaan naar de meest gepaste domeinnaam voor een lage prijs. Ook kan je bij hen allerlei Webhostingspaketten en SSL certificaten kopen.

SSL certificaten: Waar dienen deze in feite voor?

SSL certificaat of een sessiesleutel wordt gebruikt  om alle verstuurde verzameling aan gegevens te vergrendelen. Browser maakt verbinding met een website die vergrendeld is met een SSL certificaat ( dit kan je herkennen aan de https, de s op het einde staat voor secure). De browser vereist identificatie , waarna er een kopie van de sessiesleutel (incl de openbare sleutel van de server) verstuurd wordt. De belangrijkste reden van het gebruik hiervan is om bepaalde vertrouwelijke informatie onder een gecodeerde vorm te laten transfereren. Je zou niet graag hebben dat jouw vertrouwelijke gegevens in verkeerde handen terechtkomen.

Website laten maken of zelf een website maken?

Een website laten bouwen of zelf het heft in handen nemen? Een niet onbelangrijk dilemma, als we terugblikken op alle nodige vaardigheden en competenties. Je kan natuurlijk altijd jezelf onderwijzen en bijscholen door middel van allerlei blogs en leerplatformen te gaan afschuimen en te bepalen naar kennis, tijd en geld toe of dit nog steeds zo interessant is om er zelf aan te beginnen. Maar je kan ten alle tijde beroep doen op een professioneel iemand of een team die jou zal bijstaan en begeleiden om op veel kortere termijn alsnog jouw doelen te bereiken. Aan jou de keuze!

Conclusie

Wil je eigenhandig een website bouwen, dan moet je eerst en vooral stilstaan bij een ontwerp en de inhoud van je site. Voor welk webdesign ga ik? Wordt dit een website of een webshop? Wie is mijn doelpubliek en hoe wil ik ze bereiken? Je kan starten met het zoeken naar een goede WebHost die je een variatie aan thema’s en plugins zal voorschotelen waarmee je al meteen correct kan starten. Vergeet niet om een toepasselijke domeinnaam te kiezen met de juiste extensie.

Wat ook niet onbelangrijk mag zijn zijn de UX en de UI. Het is aangeraden om een grondige research te doen naar het technisch aspect achter de schermen, maar ook naar de gebruiksvriendelijkheid. Indien er verkeer zal plaatsvinden van vertrouwelijke info, best een aanvraag plaatsen voor een SSL certificaat. Op die manier win je vertrouwen bij jouw bezoekers. Zit je nu al met de handen in het haar en heb je hulp nodig bij de opstart van je project, aarzel niet en contacteer ons via ons contactformulier. Wij, bij CRE8ME,  helpen je met veel plezier op weg!

Heb je vragen?

Contacteer ons, wij helpen je graag verder.

Vergroot je Digitale Marketing kennis. Lees ook onze andere SEM artikels.

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter?

Moet je oude blogs houden of wis je ze beter? Ontdek ook de alternatieven Kom je wel eens oude blogs tegen op je website? Dan is het maar de vraag of je deze moet houden dat het beter is deze te wissen. Of voor een alternatief te kiezen. Het is namelijk niet allemaal zo zwartwit als je denkt. Als...

read more
Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimisation? De betekenis van SEO is Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het gaat bij deze wijze om het toepassen van methodes om je website beter gerankt te krijgen in de zoekmachine. Daarbij ligt de focus op het...

read more
Landingspagina’s maken die converteren

Landingspagina’s maken die converteren

Hoe maak je landingspagina's die converteren? Het maken van landingspagina's die converteren, is niet moeilijk als je weet hoe het moet. Een landingspagina is ideaal om heel gericht bezoekers naar de webpagina te krijgen. Het doel van het verkrijgen van bezoekers is conversie. Je wilt bijvoorbeeld...

read more
Hoe kan ik mijn SEO resultaten een boost geven in vijf stappen

Hoe kan ik mijn SEO resultaten een boost geven in vijf stappen

Geef je SEO resultaten een boost in vijf stappen Het volgen van vijf stappen geeft al de mogelijkheid om je SEO resultaten een flinke boost te geven. Een eerste belangrijke stap is om je website mobielvriendelijk te maken. Het smartphonegebruik is gigantisch groot en Google waardeert het als je...

read more
Hoe hoger ranken in Google?

Hoe hoger ranken in Google?

Hoe hoger ranken in Google? Ontdek het hier Hoger ranken in Google is mogelijk als je SEO technieken toepast. Het is belangrijk om je website op alle onderdelen goed te laten functioneren. De technische kant van je website moet in orde zijn. Daarnaast moet je interessante en relevante content...

read more

Onze Diensten

CRE8ME biedt een volledig pakket van diensten aan die zowel jou als jouw bedrijf een enorme digitale boost zullen geven!

Branding

Branding is een cruciale marketingstrategie die een duidelijk  beeld helpt creëeren naar de klant toe, dmv: naam, logo, slogan, ontwerp,…

Webdesign

Bij het ontwikkelen van websites, weblogs en of webshops heb je een sterk webdesign (visuele aspect + achter de schermen) nodig.

SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie zijn allerlei technieken die zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekmachines zoals Google.

j

SEO Copywriting

SEO Copywriting is een schrijfproces die vaste richtlijnen omvat en die uiterst belangrijk zijn om door Google goedgekeurd te worden.

Google Adwords

Je kan Google Adwords of SEA hanteren om via zoekmachines doelgerichte advertenties te verspreiden tegen betaling.

Sociale Media

Je kan je gewenste publiek ook bereiken door te adverteren via allerlei Sociale Media platformen om zo meer bezoekers = winst te genereren!

Laten we praten,

Zeg eens hallo!

Adres

Loofstraat 37/0012, 8500 Kortrijk

3 + 10 =